W 12 województwach zagwarantowane finansowanie Przewozów Regionalnych

inforail
08.03.2011 10:32

Mieszkańcy 12 województw mają zagwarantowane stabilne funkcjonowanie kolejowych przewozów regionalnych. Dzięki dobrej współpracy samorządów wojewódzkich z Przewozami Regionalnymi pasażerowie otrzymują nowe połączenia i nowoczesny tabor, a pociągi wracają na nieużywane ostatnio trasy.
Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym organizowanie i dofinansowanie regionalnych przewozów pasażerskich należy do zadań samorządów województw. Dzięki dobrej współpracy Przewozów Regionalnych z większością z nich, w ciągu dwóch miesięcy udało się porozumieć już w 12 regionach. Fakt podpisania umów na świadczenie usług publicznych na 2011 rok oznacza gwarancje finansowe dla Przewozów Regionalnych, istotne z punktu widzenia rozliczeń z kooperantami i pozwala nie ograniczać się tylko do stabilnego funkcjonowania, ale też podejmować decyzje o rozwoju firmy. Dla podróżnych najważniejsze są decyzje przekładające się wprost na jakość obsługi połączeń pasażerskich.
Z modelowym przykładem współpracy w tym względzie mamy do czynienia np. na Lubelszczyźnie. Podpisana właśnie umowa roczna zakłada reaktywację kolejowego ruchu regionalnego na trasach z Lublina do Zamościa i Bełżca (a przy okazji wprowadzenie bezpośredniego połączenia dwóch byłych miast wojewódzkich: Zamościa i Chełma). Nowoczesne autobusy szynowe trzykrotnie w ciągu doby będą dowozić zamościan do stolicy województwa, a przy tym ważnego węzła przesiadkowego. Jednocześnie turystom umożliwią dojazd pociągiem do Padwy Północy –jak, z uwagi na walory architektoniczne typowe dla włoskiego renesansu, określany jest Zamość –oraz na Roztocze. Pociągi do Bełżca mają wrócić już pod koniec kwietnia, a do Zamościa w czerwcu. Warto wspomnieć również, że tegoroczna kwota dofinansowania obejmuje również uruchomione od marca weekendowe pociągi interREGIO z Lublina do Warszawy. Na tę trasę docelowo wyjadą zmodernizowane ze środków samorządowych pociągi elektryczne, dzięki czemu podróż będzie i tania, i wygodna.
W ostatnich tygodniach, dzięki inwestycjom samorządowym, nowoczesny tabor pojawił się m.in. na trasach w: Łódzkiem, Małopolskiem, Podkarpackiem i Pomorskiem. Na 2011 rok nie podpisano umów jedynie z województwami: łódzkim, śląskim i zachodniopomorskim.