Vectron z Małopolską i Brzechwą?

inforail
14.03.2012 12:16
Lokomotywa Siemens Vectron jest już w warszawskiej lokomotywowni PKP Intercity na Grochowie. Wkrótce mają rozpocząć się jej testy w składach pociągów pasażerskich. Najprawdopodobniej zostanie skierowana do obsługi połączeń przebiegających trasą CMK, z uwagi na możliwość rozwinięcia prędkości 160 km/h. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy lokomotywa Siemensa poprowadzi pociągi EX 3510 „Małopolska”oraz TLK 13101 „Brzechwa”. Zanim Vectron wyruszy na trasę przewoźnik wykonuje przegląd techniczny lokomotywy. Umowa na testy maszyny ma zostać podpisana między stronami jeszcze w marcu. Pomyślne ich zakończenie pozwoli na uzyskanie świadectwa bezterminowego dopuszczenia do ruchu na polskiej sieci kolejowej. Korzyść z testów będzie zatem obustronna. Wcześniej lokomotywa była testowana przez dwóch przewoźników towarowych – ITL Polska oraz DB Schenker Rail Polska.
Vectron na targach Trako
Pierwsza lokomotywa Vectron wjechała do Polski w celu przeprowadzenia niezbędnych prób i testów w połowie czerwca 2011 roku. Do tego czasu Siemens AG prowadził próby pojazdu na własnym torze badawczym w Wildenrath (Niemcy) oraz w Velimiu w Czechach. Od lipca przez ponad półtora miesiąca na torze badawczym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie i następnie w czasie jazd po sieci PKP PLK S.A. przeprowadzono badania konieczne do sporządzenia przez Instytut Kolejnictwa opinii niezbędnej do wydania przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzji w sprawie świadectwa dopuszczenia. Druga lokomotywa po ekspozycji na targach TRAKO dołączyła do pierwszej i dodatkowo była testowana i sprawdzana w Żmigrodzie. Ostatecznie wszystkie wymagane dokumenty zostały złożone w Urzędzie Transportu Kolejowego 30 września 2011 roku.
Vectron podczas testów w DB Schenker Rail Polska (foto: Bisik, www.railphoto.info)
Po sprawdzeniu obszernej dokumentacji i wymianie dodatkowych informacji w dniu 30 listopada 2011 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał Świadectwo numer T/2011/0880 dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego dla lokomotywy elektrycznej X4-E-Loco-C, na znanego jako Vectron DC. Pozytywnie o lokomotywie wypowiadają się maszyniści biorący udział w przejazdach badawczych. Szczególne uznanie zyskała przestronna, cicha, dobrze wyposażona i klimatyzowana kabina, a także specjalnie zaprojektowany pulpit maszynisty zapewniający obsłudze wygodną pracę. Połączone zostały funkcje manetek siły pociągowej i prędkości lokomotywy, co zdaniem maszynistów ułatwi jej prowadzenie. Dopuszczony wariant lokomotywy – Vectron DC – ma moc maksymalną 5200 kW, przy sile rozruchu 300kN, a masa pojazdu to 80 ton. Osiąga prędkość maksymalną 160 km/h, choć może być przystosowany do prędkości 200 km/h.       
Vectron na targach Trako  
Rodzina lokomotyw Vectron to właściwie pięć typów lokomotyw: prądu stałego, wielosystemowa, prądu przemiennego (wysokiej lub średniej mocy) i spalinowa. Choć jest to nowa konstrukcja, spełniająca wymogi TSI (Technical Specifications for Interoperability), to przy jej projektowaniu wykorzystano doświadczenia wynikające z budowy i eksploatacji lokomotyw Eurosprinter (ES64U4 i ES64F4) i Eurorunner (ER 20). Modułowa budowa lokomotywy umożliwia łatwą zmianę jej konfiguracji w celu dopasowania do różnych systemów zasilania. Przewidziano miejsce na zainstalowanie anten oraz modułów wszystkich systemów bezpieczeństwa ruchu kolejowego stosowanych w Europie. Zmiana konfiguracji lub wyposażenia lokomotywy w kolejne systemy zasilania czy bezpieczeństwa ruchu nie wymaga zmiany okablowania. Lokomotywa spalinowa Vectron jako pierwsza została wyposażona w silnik spełniający najnowsze wymagania europejskie dotyczące emisji spalin (EUR IIIA).