TransInfo Archiwum|Inforail|Producenci|Vectron z bezterminowym świadectwem dopuszczenia do ruchu w Polsce
Vectron z bezterminowym świadectwem dopuszczenia do ruchu w Polsce
inforail
17.09.2012 14:53
Vectron z bezterminowym świadectwem dopuszczenia do ruchu w Polsce
Lokomotywa Siemensa Vectron DC może jeździć po polskich torach. Próby eksploatacyjne zakończyły się sukcesem i pojazd otrzymał od Urzędu Transportu Kolejowego bezterminowe świadectwo dopuszczenia do jazdy w Polsce.
Po ponad roku badań i testów na polskich torach, lokomotywa Vectron DC, z nowej generacji lokomotyw Siemensa przeznaczonych dla kolei europejskich, otrzymała bezterminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji nr T/2012/0644. W Vectronie uwzględnione zostały doświadczenia z eksploatacji 1600 lokomotyw Eurosprinter i Eurorunner, a także wiele innowacyjnych rozwiązań. Pierwsza lokomotywa wjechała do Polski, w celu przeprowadzenia niezbędnych prób i testów, w połowie czerwca 2011. Do tego czasu Siemens AG prowadził próby i testy pojazdu na własnym torze badawczym w Wildenrath (Niemcy) oraz w Velimiu w Czechach. Od lipca przez ponad półtora miesiąca na torze badawczym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie i następnie w czasie jazd po sieci PKP PLK S.A. przeprowadzono badania konieczne do sporządzenia przez Instytut Kolejnictwa opinii niezbędnej do wydania przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzji w sprawie świadectwa dopuszczenia. Druga lokomotywa po ekspozycji na targach TRAKO dołączyła do pierwszej i dodatkowo była testowana i sprawdzana w Żmigrodzie. Po sprawdzeniu obszernej dokumentacji i wymianie dodatkowych informacji w dniu 30 listopada 2011 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał tymczasowe Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji próbnej typu pojazdu kolejowego dla lokomotywy elektrycznej X4-E-Loco-C, na szerokim forum znanego jako Vectron DC. Rozpoczął się okres eksploatacji próbnej. Wszystkie testy i próbne przejazdy zakończyły się sukcesem. Lokomotywa Vectron DC przechodziła próby eksploatacyjne w barwach PKP Intercity, DB Schenker Rail Polska oraz ITL Polska. Maszyniści prowadzący lokomotywy w trakcie prób wyrażali się o nich pozytywnie i z entuzjazmem. Moc trakcyjna rozwijana jest znacznie efektywniej niż w przypadku innych znanych lokomotyw, również sześcioosiowych, które na tych samych trasach muszą być czasem eksploatowane ze znacznie mniejszymi obciążeniami. Chwalona jest również przestronna kabina i nieskomplikowana, intuicyjna obsługa pojazdu. Niektóre ulepszenia zasugerowane przez maszynistów zostały już zweryfikowane, są i będą uwzględniane w nowych Vectronach. Dopuszczony wariant lokomotywy – Vectron DC – ma moc maksymalną 5200 kW, przy sile rozruchu 300kN, a masa pojazdu to 80 ton. Osiąga prędkość maksymalną 160 km/h, choć może być także przystosowany do prędkości 200 km/h.
Rodzina lokomotyw Vectron to pojazdy jednosystemowe 3 kV DC o mocy 5,2 MW oraz zasilane napięciem 25 / 15 kV AC o mocy 5,2 lub 6,4 MW, a także warianty wielosystemowe o mocy 6,4 MW. Dzięki temu samym spełniają one wymagania dla ruchu transgranicznego – na przykład z Polski do Holandii przez Niemcy, albo z Polski do Republiki Czeskiej, czy też na Słowację. Lokomotywą interesują się przewoźnicy Europejscy i nie tylko. Ostatnio platforma Vectron otrzymała jako pierwsza lokomotywa w Europie certyfikat EC –TSI Highspeed. Oznacza to, że spełnia jedne z najbardziej wyśrubowanych standardów technicznych dotyczących interoperacyjności dla kolei dużych prędkości.
Dołącz do nas na Facebooku.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024