UTK zwiększa opóźnienie, które nie jest opóźnieniem. Do statystyk
W pierwszym kwartale2019 roku punktualnie do końca trasy dojechało ponad 93% pociągów. W tymokresie licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili 424,3 tys. pociągów.
Dane prezentowane od stycznia 2019 roku są prezentowanewedług zmienionej metodyki liczenia punktualności mającej na celu ujednolicenieprezentowanych danych.
Najwyższy współczynnik punktualności pociągów pasażerskichodnotowano w lutym – 94,34%. W styczniu oraz w marcu współczynnik ten wyniósłodpowiednio 91,42% oraz 93,55%. W tym okresie licencjonowani przewoźnicykolejowi uruchomili blisko 425 tys. pociągów (spadek o 24 tys. pociągówwzględem czwartego kwartału 2018 r.), z czego w styczniu 147 tys., w lutym 133tys. oraz w marcu 145 tys. pociągów.
Wśród wszystkich opóźnionych pociągów w I kwartale 2019 r.65,6% stanowiły pociągi, których opóźnienie nie przekroczyło 5 minut i 59sekund (56,2 tys. pociągów). 32,7% stanowiły pociągi, których opóźnienie byłowyższe niż 5 minut i 59 sekund, lecz nie większe niż 59 minut i 59 sekund(prawie 28 tys. pociągów). Średni czas ich opóźnień wyniósł 20 minut 48 sekund.
W I kwartale 2019 r. odwołano 3 249 pociągów. Jest to spadekw porównaniu z IV kwartałem 2018 r., w którym odwołano 4 571 pociągów.
Wraz z publikacją danych o punktualności przewozówkolejowych za pierwszy kwartał 2019 roku Urząd Transportu Kolejowegozmodyfikował zakres i sposób prezentacji danych. Zmiany objęły również sposóbliczenia punktualności. Do tej pory pociągi pasażerskie przybywające do stacjikońcowej do 4 minut i 59 sekund po czasie rozkładowym traktowane były jakopunktualne. Obecnie próg punktualności został podniesiony do 5 minut i 59sekund. Metoda ta jest zgodna ze sposobem stosowanym przy rozliczeniachrekompensaty za opóźnienia pomiędzy zarządcą infrastruktury kolejowej, aprzewoźnikami. Zmiana metody kalkulacji opóźnień ma również na celuujednolicenie danych zbieranych w tym zakresie w krajach Unii Europejskiej(podobne zasady obliczeń stosowane są w takich krajach jak Niemcy, Belgia iFrancja).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Publikowane dane obejmują statystyki punktualnościpasażerskiej: udział punktualnych pociągów w ogólnej liczbie uruchomionychpociągów pasażerskich, poziom punktualności przewoźników pasażerskich orazliczbę pociągów odwołanych. Nowością jest uszczegółowienie statystyk. Do tejpory statystyki kwartalne przedstawiały informację sumaryczną dla całegokwartału. Po zmianie publikujemy dane osobno dla każdego miesiąca. Dzięki temuwidać, że np. w lutym 2019 r. pociągi były bardziej punktualne niż w styczniu iw marcu.
„