UTK: Polska kolej jest bezpieczna
Urząd TransportuKolejowego przedstawił pierwsze podsumowanie danych bezpieczeństwa z 2018 roku.Nie jest źle.
O bezpieczeństwie transportu kolejowego świadczy m.in.miernik wypadkowości, który od kilku lat utrzymuje się na niskim poziomie.Spadł on nieznacznie mimo znacznego wzrostu pracy eksploatacyjnej w ubiegłymroku.
Od 2015 roku miernik wypadkowości utrzymuje się na poziomieponiżej 3. W 2018 roku wyniósł 2,52, czyli 0,04 punktu procentowego mniej niż w2017 roku. Miernik wypadkowości to iloraz liczby wypadków na liniach kolejowychi pracy eksploatacyjnej (w mln poc-km). Dane dotyczące wypadkowości nie sąostateczne i współczynnik ten może się jeszcze nieznacznie obniżyć. Związanejest to między innymi z postępowaniami prowadzonymi przez prokuraturę, główniew odniesieniu do zdarzeń wskutek najechania pojazdu kolejowego na osobyprzechodzące przez tory w miejscach niedozwolonych. Jeśli wypadek zostaniezakwalifikowany jako samobójstwo, to nie jest wliczany w liczbę zdarzeń.Przedstawione poniżej dane o wypadkach kolejowych dotyczą zarówno liniikolejowych jak i bocznic.
Ogólna liczba wypadków w minionym roku wyniosła 639 naliniach kolejowych i 125 na bocznicach. Zanotowano 4 poważne wypadki (kategoriiA) – o jeden więcej niż w 2017 roku (wszystkie to wypadki na przejazdach –jedno zderzenie z ciężarówką, dwa z samochodami osobowymi i potrącenierowerzystki). Aż o 53 zwiększyła się liczba wypadków, w których pociąg potrąciłosobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym. Takich sytuacji było 234(181 w 2017 roku).
Mimo dużego wzrostu pracy eksploatacyjnej to jednaknieznacznie spadła liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Takichzdarzeń na styku systemu kolejowego i drogowego w 2018 roku było 230 (5 mniejniż w 2017 roku), przy czym liczba wypadków na liniach kolejowych wzrosła o 5,a na bocznicach spadła o 10. Spadła też liczba wypadków na przejazdachkategorii A z 13 w 2017 roku do 3 w 2018 roku. Jako pozytywny należy równieżodnotować trend zmniejszania liczby przejazdów i przejść w poziomie torów na rzeczskrzyżowań wielopoziomowych.
Odnotowano 7 wypadków i 16 incydentów, głównie z pojazdami imaszynami budowlanymi. To ponad dwukrotny wzrost w porównaniu z 2017 rokiem. W tym roku jednym z priorytetów działań UTKjest poprawa bezpieczeństwa prac inwestycyjnych. Obserwujemy niepokojący trendwzrostowy związany z występowaniem zdarzeń kolejowych podczas remontów liniikolejowych – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Zmniejszeniu ryzyka występowania tego typuzdarzeń służą: wprowadzanie rozwiązań o charakterze technicznym, edukacja, a takżedziałania skierowane na przewidywanie zagrożeń i wyciąganie wniosków, czyliciągłe podnoszenie standardów bezpieczeństwa nie tylko przez wykonawców pracinwestycyjnych, lecz także zarządców infrastruktury – dodaje Ignacy Góra.
W dalszym ciągu na wysokim i nieakceptowalnym poziomie jestproblem związany z niezatrzymaniem się przed sygnałem „stój”. Wzrosła teżliczba przypadków zdarzeń klasyfikowanych jako „zbiegnięcie pojazdukolejowego”. Mniej było natomiast wypadków związanych z nieprawidłowościami wukładaniu drogi przebiegu pociągu przez dyżurnego ruchu, których było 27 ( 35 w2017 roku). Zdecydowanie mniej wypadków komisje kolejowe kwalifikowały dokategorii związanej z klęskami żywiołowymi. W 2017 roku takich wypadków było15, a w 2018 roku już tylko 2. W latach ubiegłych do tej kategorii byłynieprawidłowo kwalifikowane niektóre wypadki spowodowane najechaniem pojazdukolejowego na przeszkodę, np. leżące drzewa. W odniesieniu do tej kategoriiwypadków Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał w styczniu 2018 rokustanowisko określające przypadki, kiedy zdarzenie można zakwalifikować jakoskutek klęski żywiołowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od kilku lat UTK propaguje ideę kultury bezpieczeństwa.Wiele sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, które kiedyś nie były raportowanejako zdarzenie kolejowe, jest teraz zgłaszanych jako incydent. Pozwala to nadokładne przeanalizowanie przyczyn takiej sytuacji i wypracowanie skutecznychmetod zapobiegania w przyszłości niebezpieczeństwom. W ten sposób w 2018 r.zgłoszono 1262 incydenty.
Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego ważne też są zgłoszenianapływające spoza systemu kolejowego. Dzięki infolinii, skrzynce bezpieczeństwai formularzowi kontaktowemu do UTK w ubiegłym roku napłynęło 430 zgłoszeń.
W 2018 roku przygotowanow UTK system „Kolejowe e-Bezpieczeństwo”. Dzięki bazom danych posiadanymprzez urząd możliwie będzie wspieranie procesu monitorowania stanubezpieczeństwa kolejowego. Zarówno dane, jak i analizy będą stopniowoudostępniane zarówno w celachanalitycznych, jak i profilaktycznych.
Pełne sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowegoza 2018 rok będzie opublikowane do końca sierpnia 2019 roku zgodnie z wymogamiUstawy o transporcie kolejowym.
„