UTK: Nieprawidłowości na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa

inforail
21.11.2013 14:26

W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, stwierdzono naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przepisów z zakresu kolejnictwa na linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód –Skandawa. Jednocześnie decyzją z dnia 19 listopada 2013 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zobowiązał zarządcę do natychmiastowego wskazania i wprowadzenia działań i ograniczeń eksploatacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.
Jednocześnie Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w dniu 19 listopada 2013 roku wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszeń, związanych z niespełnieniem przez zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. warunków technicznych i organizacyjnych, których celem jest zapewnienie bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego.
W trakcie przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości polegające między innymi na niezachowaniu stabilności podtorza, a co za tym idzie zagrożeniu skarp nasypu oraz brak właściwego odwodnienia linii kolejowej. Zgodnie z §16 ust. 4 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, podtorze powinno zapewnić między innymi wytrzymałość wymaganą dla danej kategorii linii, mniejsze od dopuszczalnych odkształcenia trwałe i sprężyste powstające w wyniku oddziaływań dynamicznych, wymiary torowiska odpowiadające danej kategorii linii oraz niezmienność kształtu bez względu na wpływ, klimatu i oddziaływań eksploatacyjnych. Zgodnie z §46 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia urządzenia odcinające lub zmniejszające dopływ wód do odwadnianych budowli i urządzeń kolejowych powinny być skuteczne w zmniejszeniu wilgotności gruntów podtorza i zapewniać dostatecznie szybki spływ wody ze wszystkich punktów warstwy filtracyjnej. Podczas kontroli wskazano, że prowadzone przez zarządcę infrastruktury działania utrzymaniowe w tym zakresie są niedostateczne i nieadekwatne do rzeczywistych potrzeb, co w sposób bezpośredni wpłynęło na spadek poziomu bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.