UTK: Nieprawidłowości na linii kolejowej 68 Lublin – Przeworsk

inforail
29.05.2014 13:26

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego decyzją z 12 maja 2014 roku stwierdził naruszenie przepisów dotyczących obowiązków zarządcy infrastruktury w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego na linii nr 68 Lublin –Przeworsk.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, w celu spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, w terminie do 31 grudnia 2014 roku.
W trakcie przeprowadzonej kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: czytelności i prawidłowości wskazań znaków kolejowych kilometrowych, hektometrowych i podłużnego pochylenia oraz usytuowania drzew i krzewów w bezpośrednim sąsiedztwie skrajni torów linii kolejowej. Wskazane nieprawidłowości prowadziły do powstawania bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Działania kontrolne oraz administracyjne Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego były konsekwencją zaistniałych w bieżącym roku na linii kolejowej nr 68 przypadków wstrzymania ruchu kolejowego, spowodowanych spadającymi na tory złamanymi konarami drzew rosnących wzdłuż linii kolejowej, w podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych. Skutkiem tego były zerwania sieci trakcyjnej oraz uszkodzenia pojazdów kolejowych.
Tylko w okresie od 5 do 9 grudnia 2013 roku, w wyniku przejścia nad Polską orkanu Ksawery i spowodowanych tym m.in. przypadków zerwania sieci trakcyjnej przez połamane drzewa na obszarze kolejowym zarządzanym przez PKP PLK, łączny czas wszystkich opóźnień pociągów, będących następstwem tych zdarzeń wyniósł 64 625 minut, z czego 21 924 minuty stanowiły opóźnienia pociągów pasażerskich.
Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, usytuowanie drzew i krzewów w sąsiedztwie linii kolejowych, bocznic kolejowych i przejazdów kolejowych może mieć miejsce w odległości niezakłócającej ich eksploatacji, działania urządzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, a także niepowodującej zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wymagania te określa również rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych.