UTK kontroluje trzech największych przewoźników

inforail
19.02.2019 10:22

Inspektorzy UrzęduTransportu Kolejowego przeprowadzą kontrole u trzech największych przewoźników.Zbadają sposób obsługi podróżnych z niepełnosprawnością.

Na początku lutego Prezes UTK zwołał w trybie pilnymspotkanie zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego wPolsce. Przedstawiciele PKP Intercity, PKP PLK i PKP wyjaśniali, jakie podjęlidziałania by wszyscy pasażerowie mieli zapewnione bezpieczeństwo w trakciewsiadania i wysiadania z pociągu.

Inspektorzy UTK skontrolują trzech największychprzewoźników. W Przewozach Regionalnych, Kolejach Mazowieckich i PKP Intercityprzeanalizują dokładnie regulaminy dotyczące obsługi osób zniepełnosprawnością, a także przeprowadzą niezapowiedziane kontroleprzestrzegania tych zapisów przez kasjerów i drużyny konduktorskie. W przypadkunegatywnych wyników kontroli, mogą one zakończyć się wszczęciem postępowaniaadministracyjnego i nałożeniem kar na przewoźników.

Nie będziemy tolerowaćbraków w obsłudze pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwościporuszania się. Każdy podróżny ma prawo do bezpiecznej i komfortowej podróży– zaznaczył Ignacy Góra, Prezes UTK. Przewoźnicymuszą zrozumieć, że nie wystarczą procedury. Potrzebni są wyszkoleni iempatyczni pracownicy, którzy zapisy regulaminów będą w stanie wykonać tak, bypodróż dla każdego była bezpieczna – dodał.

Na posiedzenie zespołu ds. monitorowania bezpieczeństwazaproszono PKP Intercity, PKP PLK oraz PKP S.A. Prezes UTK wezwałprzedstawicieli spółek kolejowych do przedstawienia szczegółowych informacji opodjętych działaniach, które pozwolą uniknąć w przyszłości nieprawidłowości wobsłudze podróżnych z niepełnosprawnością. Chodziło przede wszystkim ozagrożenie bezpieczeństwa pasażerów jakim jest ruszenie pociągu w trakciewysiadania podróżnych. Omówiono też inne błędy w obsłudze osób zniepełnosprawnością. Szczegółowo przeanalizowany został przypadek podróży paniAlicji i jej syna, który nie porusza się samodzielnie. Podróżna opisałaprzejazd z Gdańska do Berlina i z powrotem. Prezes UTK z urzędu zajął sięsprawą. Pracownicy UTK są w kontakcie z pasażerką ustalają wszystkie okoliczności.

Często otrzymuję informacje,że drużyny konduktorskie są przeszkolone, ale praktyka pokazuje, że albo jakośćszkolenia jest niezadawalająca, albo osoby zatrudniane na tych stanowiskach niespełniają właściwie swojej roli – powiedział do zgromadzonychprzedstawicieli spółek Ignacy Góra, Prezes UTK. To co obserwujemy w ostatnim czasie na kolei nie napawa optymizmem –dodał.

W ubiegłym roku UTK otrzymał 53 skargi dotyczącenieprawidłowej obsługi osób z niepełnosprawnością. Zgłoszenia dotyczyły brakupomocy lub urządzeń umożliwiających samodzielne przedostanie się na peron,niezapewnienia pasażerom bezpiecznych i higienicznych warunków przejazdu orazniewłaściwego zachowania obsługi pociągu.