UTK: Kolejowe bilety on-line coraz popularniejsze
Wygoda związana z samodzielnym nabywaniem biletów elektronicznych (przez Internet) powoduje, że ta forma zakupów staje się coraz popularniejsza. Urząd Transportu Kolejowego przedstawia aktualną, e-biletową ofertę kolejowych przewoźników w Polsce. Obecnie tego typu rozwiązanie oferują następujące spółki kolejowe:
– PKP Intercity (pociągi EIC, TLK, międzynarodowe pociągi BGE, BWE)
– Przewozy Regionalne (pociągi REGIO, interREGIO, REGIOekspres)
– Koleje Śląskie
Bilet internetowy w pociągach PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych można okazać na ekranie urządzenia (np. notebooka), natomiast Koleje Śląskie wymagają wydruku na papierze. Wyjątek stanowią przejazdy w wagonach z miejscami do leżenia i w wagonach sypialnych oraz przejazdy międzynarodowe. W tych przypadkach zawsze należy posiadać bilet wydrukowany na papierze. Z kolei w przejazdach zagranicznych obowiązuje reguła, że bilet musi być wydrukowany. Bilet taki powinien zostać sprawdzony przez drużynę konduktorską w kraju rozpoczęcia podróży. Drużyna skanuje bilet, sprawdza jego autentyczność i potwierdza ją odciskiem znakownika (kasownika) na wydruku. Jeżeli po przekroczeniu granicy okaże się, że na wydrukowanym bilecie brak odcisku kasownika z kraju wyjazdu, taki bilet może zostać zakwestionowany przez zagraniczną drużynę. Wówczas podróżny może przyjąć wezwanie do zapłaty „za przejazd bez ważnego biletu”, a następnie odwołać się od nałożonych opłat (w drodze reklamacji –do dowolnego z przewoźników). W takim przypadku przewoźnik sprawdza autentyczność okazanego biletu, a po jej potwierdzeniu –powinien rozpatrzyć reklamację na korzyść podróżnego, umarzając wszelkie opłaty. Wyjątkiem od zasady, że po przekroczeniu granicy na bilecie musi widnieć odcisk znakownika, są przejazdy rozpoczynane od stacji położonych na granicy (np. Frankfurt nad Odrą). Bilety wystawione z systemu http://bahn.de od stacji granicznych w Niemczech do stacji na terenie Polski, obecnie nie muszą posiadać cech kontrolnych drużyny niemieckiej (tj. odcisku kasownika). W przypadku, gdyby drużyna konduktorska kwestionowała ważność takiego biletu, należy przyjąć wezwanie do zapłaty, a następnie skierować odwołanie (reklamację) do przewoźnika PKP Intercity. Reklamację można przesłać listownie na adres przewoźnika, elektronicznie przez e-mail [email protected], bądź złożyć w dowolnej kasie oznaczonej logo PKP Intercity. Reklamację taką można przesłać również „do wiadomości”UTK, na adres [email protected]
Obecnie bilety do samodzielnego wydruku są wystawiane przez przewoźnika w kraju wyjazdu. Oznacza to, że gdy chcemy podróżować z Polski do Niemiec w pociągu „Berlin-Warszawa-Express”lub „Berlin-Gdynia-Express”, bilet należy kupić przez stronę http://www.intercity.pl. Istnieje też opcja zamówienia biletu „tam i z powrotem”, ale pierwszy przejazd musi być w kierunku z Polski do Niemiec. Przy zamawianiu biletu warto skorzystać z promocyjnych ofert specjalnych –dostępnych przy zakupie z wyprzedzeniem, a gdy brak już biletów promocyjnych –z ulgi „Junior”(dla osób w wieku od 12 do 26 lat). Przy podróży w przeciwnym kierunku (z Niemiec do Polski) bilet należy zakupić pod adresem http://bahn.de –strona ta jest dostępna również w języku polskim. Wygoda związana z samodzielnym nabywaniem biletów elektronicznych (przez Internet) powoduje, że ta forma zakupów staje się coraz popularniejsza. Urząd Transportu Kolejowego przedstawia aktualną, e-biletową ofertę kolejowych przewoźników w Polsce. Przewoźnicy zagraniczni (m.in. niemiecki Deutsche Bahn, austriacki ÖBB) oferują również opcję zakupu biletu przez Internet z przesyłką pocztową (za niewielką dodatkową opłatą –przesyłka możliwa jest również do Polski). Tak kupiony bilet może być ważny w dowolnym kierunku przejazdu, ale trzeba zamówić go z odpowiednim wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę czas dostarczenia przez pocztę. Ceny biletów międzynarodowych zwykle są podawane w walucie EUR. Nie oznacza to jednak, że w polskiej kasie biletowej (lub przy płatności przez Internet) trzeba opłacić bilet w EURO. Przy zakupie na terenie Polski (oraz przez system internetowy polskiego przewoźnika), cena jest przeliczana na złotówki w oparciu o aktualny „kolejowy kurs waluty”. Informacja o tym kursie dostępna jest na stronie internetowej PKP Intercity.