UTK: Kara dla PKP PLK za złą informację pasażerską
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego po przeprowadzeniu z urzędu postępowania w sprawie nałożenia na PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kary pieniężnej za naruszenie zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, w dniu 20 czerwca br. nałożył na zarządcę infrastruktury karę pieniężną w wysokości 452 080,00 zł płatną do budżetu państwa.
Praktyki, za które ukarano przewoźnika dotyczyły nieprawidłowego realizowania obowiązku udzielania pasażerom informacji o kursowaniu pociągów (w tym przekazywania informacji wprowadzających w błąd pasażerów) na terenie stacji zarządzanych przez PLK, na których nastąpił montaż nowego systemu zapowiedzi słownych lub wyświetlaczy, tzw. Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP).
W toku postępowania Prezes UTK ustalił, że zarządca infrastruktury nie zapewnił pasażerom właściwej informacji pasażerskiej. Informacje dotyczące przyjazdów i odjazdów pociągów oraz wszelkich odstępstw od rozkładu jazdy udzielane pasażerom za pomocą SDIP wprowadzały pasażerów w błąd, a w konsekwencji prowadziły do ich dezinformacji (m.in. na stacjach Warszawa Stadion, Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia, Kraków Główny).
W skargach, które wpłynęły do Prezesa UTK podróżni wskazywali, że zostali wprowadzeni w błąd informacjami, które nie były zbieżne ze stanem faktycznym. O tym, że czekają na niewłaściwym peronie lub wsiedli do nieodpowiedniego pociągu dowiadywali się często dopiero po jego odjeździe.
Ponadto kara obejmuje również praktykę przekazywania informacji głosowych niespójnych z informacjami zamieszczonymi na wyświetlaczach (na stacjach kolejowych Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia).