UTK: Jakie pociągi powinny mieć ERTMS?
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami, co do zakresu obowiązku wyposażania pojazdów kolejowych w Europejski System Sterowania Pociągiem, Prezes UTK przedstawia następujące informacje:
Wskazać należy, że zainstalowanie pokładowego ERTMS/ETCS jest obowiązkowe w przypadku:
1.pojazdów kolejowych posiadających kabinę maszynisty, zamówionych po dniu 1 stycznia 2012 r. lub wprowadzonych do eksploatacji po dniu 1 stycznia 2015 r., o ile nie są objęte odstępstwem, 2.każdej nowo instalowanej części kontroli pociągu podsystemu „Sterowanie –urządzenia pokładowe”
3.każdej modernizacji już eksploatowanej części kontroli pociągu podsystemu „Sterowanie –urządzenia pokładowe”, jeśli następstwem jest modyfikacja funkcji, parametrów eksploatacyjnych lub związanych z interoperacyjnością interfejsów istniejącego systemu. Nie dotyczy to modyfikacji uznanych za konieczne celem usunięcia wad związanych z bezpieczeństwem w istniejących systemach.
Natomiast zainstalowanie pokładowego ETCS zaleca się, ale nie jest obowiązkowe:
1.w odniesieniu do utrzymania projektów zatwierdzonych zgodnie z załączonymi do wcześniej obowiązujących decyzji Komisji Europejskiej – 2006/860/WE z dnia 7 listopada 2006 r. dla kolei dużych prędkości, 2006/679/WE z dnia 28 marca 2006 r. dla kolei konwencjonalnej – specyfikacjami TSI oraz –o ile wnioskodawca nie wystąpi o stosowanie decyzji 2012/88/UE –do projektów obejmujących budowę nowych podsystemów bądź odnowę lub modernizację podsystemów istniejących, które znajdują się w zaawansowanym stadium realizacji lub stanowią przedmiot kontraktu będącego w trakcie realizacji z dniem 23 lutego 2012 r.,
2.w przypadku nowych lokomotyw manewrowych i innych nowych lokomotyw, nowych wagonów i innych nowych pojazdów kolejowych posiadających kabinę maszynisty, jeżeli są one zaprojektowane z przeznaczeniem wyłącznie do użytku krajowego lub regionalnego z przekroczeniem granicy, co może stanowić ograniczenie określone w zezwoleniu na dopuszczenie do eksploatacji dla pojazdu kolejowego.
a w przypadku:
1.projektów będących na zaawansowanym etapie realizacji lub będących przedmiotem kontraktu w momencie publikacji TSI, państwo członkowskie nie musi stosować nowych lub zmienionych TSI przyjętych zgodnie z przepisami w przypadku projektów będących na zaawansowanym etapie realizacji lub będących przedmiotem kontraktu w momencie publikacji TSI.
Jak z powyższego wynika obowiązek wyposażenia pojazdu w ERTMS nie ma zastosowania do nowych lokomotyw manewrowych i innych nowych lokomotyw, nowych wagonów i innych nowych pojazdów kolejowych posiadających kabinę maszynisty, jeżeli są one zaprojektowane z przeznaczeniem wyłącznie do użytku krajowego lub regionalnego z przekroczeniem granicy.
W związku z powyższym, w przypadku braku wyposażenia pojazdu w ETCS na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania we wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego, iż spełnienia przesłanki zwalniające go o od obowiązku stosowania ETCS. Brak uzasadnienia spowoduje wezwanie wnioskodawcy do złożenia odpowiednich wyjaśnień, co może wpłynąć na czas realizacji wniosku.