Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UTK: Dopuszczenie do ruchu Pendolino jest dość skomplikowane

inforail
10.02.2014 09:52

Około czterech miesięcy będzie potrzebował Urząd Transportu Kolejowego, by zezwolić na dopuszczenie do ruchu w Polsce kupionych przez PKP Intercity pociągów Pendolino. Cała procedura będzie dość skomplikowana, bo to pierwsza taka decyzja w historii urzędu.

’To będzie pierwszy w historii polskiego kolejnictwa wniosek o dopuszczenie do ruchu tego typu taboru’ – powiedział PAP Kamil Migała z UTK. Wyjaśnił, że urząd musi dokładnie wszystko przeanalizować, zanim wyda decyzję. Na ogół procedura dopuszczenia do ruchu nowego pociągu zajmuje UTK około dwóch miesięcy. W przypadku Pendolino – ze względu na skomplikowanie tego przypadku – urzędnicy dają sobie cztery miesiące.
 Jak wynika z wcześniejszych zapowiedzi producenta pociągów, czyli koncernu Alstom, komplet dokumentacji potrzebnej do dopuszczenia nowych składów do ruchu w naszym kraju ma trafić do UTK jeszcze w lutym br. Urząd nie otrzymał jednak jeszcze tych dokumentów. Oznacza to, że składy Pendolino prawdopodobnie nie będą mogły jeździć po polskich torach już w maju, na co początkowo liczył producent.
 'Zwróciliśmy się do beneficjentów funduszy unijnych, w tym do koncernu Alstom, o dostarczenie harmonogramów dotyczących składania dokumentów potrzebnych do uzyskania dopuszczenia do ruchu’ – wyjaśnił Migała. Dotyczy to nie tylko producentów taboru, ale także wykonawców prac remontowych i modernizacyjnych na liniach kolejowych. Kolejarze muszą się rozliczyć ze swoich inwestycji z Komisją Europejską do końca przyszłego roku, więc czasu zostało już niewiele.
Na razie w Polsce, na zapleczu technicznym PKP Intercity na warszawskim Grochowie, jest pięć z dwudziestu kupionych przez przewoźnika pociągów.
Dopuszczenie do ruchu Pendolino zajmie zdaniem UTK cztery miesiące (foto: InfoRail)
’Już wkrótce jeden z nich ruszy do Żmigrodu na testy dotyczące komunikacji pomiędzy ETCS i TCMS, czyli systemem sygnalizacji – a głównym systemem zarządzającym pociągiem. Kolejne z dwudziestu składów kupionych przez PKP Intercity są przygotowywane do odbiorów i będą sukcesywnie przyjeżdżać z włoskiego Savigliano’ – powiedziała PAP rzeczniczka przewoźnika Zuzanna Szopowska.
Równolegle przewoźnik szkoli maszynistów – umiejętność prowadzenia Pendolino ma mieć około stu maszynistów. Prowadzona jest też rekrutacja członków drużyn konduktorskich, którzy mają pracować na pokładzie nowych pociągów. 'Trwa wewnętrzna rekrutacja w firmie, ale także zewnętrzna. W przypadku zupełnie nowych pracowników przeszkolenie zajmie około trzech miesięcy’ – wyjaśniła rzeczniczka.
W regularnym ruchu Pendolino ma zacząć jeździć od grudnia 2014 r., jednak przewoźnik nie wyklucza, że poszczególne składy będą podstawiane dla pasażerów wcześniej. Pendolino będzie mogło pokonać trasę z Warszawy do Gdańska w ok. 2 godz. 40 min., trasę do Krakowa w 2 godz. 15 min, do Katowic w 2 godz. 10 min., do Wrocławia w 3 godz. 30 min. Z Gdyni do Krakowa pociągi te przejadą w 5 godz. 20 min., do Katowic w 5 godz. 15 min., a do Gliwic w ok. 6 godz.
PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.