TransInfo Archiwum|Inforail|Infrastruktura|UTK: Coraz więcej maszynistów nie zatrzymuje się przed sygnałem stój!
UTK: Coraz więcej maszynistów nie zatrzymuje się przed sygnałem stój!
inforail
17.10.2014 10:01
UTK: Coraz więcej maszynistów nie zatrzymuje się przed sygnałem stój!
W ramach realizacji przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego działań monitorujących bezpieczeństwo w transporcie kolejowym, w UTK powołany został specjalny zespół zadaniowy, którego celem jest identyfikowanie niepokojących trendów oraz nowych zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa, a także komunikowanie ich zainteresowanym podmiotom. W wyniku prac zespołu zidentyfikowano niepokojący trend w zakresie zdarzeń związanych z niezatrzymaniem się pojazdu kolejowego przed sygnałem stój lub w miejscu, w którym pojazd powinien się zatrzymać oraz zdarzeń związanych z uruchomieniem pojazdu kolejowego bez zezwolenia.
Dane statystyczne obejmujące lata 2013 –2014 wskazują na wyraźnie zwiększenie się liczby tych zdarzeń w bieżącym roku. W 2013 roku odnotowano łącznie 35 tego rodzaju zdarzeń (16 wypadków i 19 incydentów), natomiast do końca września bieżącego roku zarejestrowano ich już 50 (odpowiednio 20 wypadków i 30 incydentów). Średnia miesięczna zdarzeń ww. kategorii wzrosła więc z 1,3 do 2,2 dla wypadków oraz z 1,6 do 3,3 dla incydentów.
W celu zapewnienia właściwego podejścia do tego rodzaju zdarzeń przez przedsiębiorstwa kolejowe, Prezes UTK zorganizował spotkanie robocze z podmiotami, które w bieżącym roku odnotowały istotny trend wzrostowy w odniesieniu do zdarzeń tej kategorii lub uczestniczyły w większej ich liczbie. W ramach spotkania omówiono okoliczności zdarzeń, ich przyczyny oraz środki zaradcze podejmowane przez poszczególne podmioty, zmierzające do zachowania właściwego poziomu bezpieczeństwa w sektorze kolejowym. Dodatkowo poruszono problem zdarzeń związanych ze stanem technicznym pojazdów kolejowych oraz zagadnienia monitorowania obszaru tzw. trudności eksploatacyjnych, do czego zobowiązani zostali przedstawiciele firm uczestniczących w spotkaniu. Mają oni również przedstawiać szczegółową informację o podejmowanych działaniach profilaktycznych. Do pozostałych podmiotów uczestniczących w bieżącym roku w zdarzeniach będących skutkiem niezatrzymania się pojazdu kolejowego przed sygnałem stój przekazana została pisemna informacja o niepokojących trendach w tym obszarze wraz z zaleceniem jego monitorowania i przedstawienia informacji o wdrażanych działaniach profilaktycznych.
Analizy przeprowadzone przez Prezesa UTK wskazują, że w zdarzeniach będących skutkiem niezatrzymania się pojazdu kolejowego przed sygnałem stój lub w miejscu, w którym pojazd powinien się zatrzymać uczestniczyli przede wszystkim doświadczeni maszyniści o długim stażu pracy, posiadający prawa kierowania. Bezpośrednią przyczyną większości zdarzeń (czterdzieści cztery spośród pięćdziesięciu), był tzw. czynnik ludzki. W pozostałych sześciu przypadkach określony wpływ na zaistnienie zdarzenia miały również uwarunkowania techniczne, w tym m.in. wadliwe działanie radiołączności pociągowej, nieprawidłowe działanie hamulca, czy też niewłaściwe oświetlenie peronu lub błędne wskazanie semafora, spowodowane kradzieżami elementów infrastruktury.
Działania specjalnego zespołu zadaniowego będą polegały nie tylko na monitorowaniu zdarzeń, ale także na takim oddziaływaniu na rynek, aby podmioty rynkowe podejmowały bezzwłocznie właściwe środki profilaktyczne w celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024