Usti nad Labem: Czy koleje czeskie stracą monopol w Ústeckém kraji?
Wszystko wskazuje, że również w Czechach nastanie przełamanie monopolu kolei czeskich w przewozach pasażerskich. Krajskýúřad Ústeckého kraje chce zastosować znany już również w Polsce model ogłaszania przetargów na wykonywanie przewozów pasażerskich. Władze liczą, że przełamanie monopolu pozwoli na zastąpienie przestarzałych środków lokomocji stosowanych przez ČD za pomocą nowszych zakupionych przez konkurencyjnego przewoźnika. Pierwszy przetarg ma zostać ogłoszony już w połowie 2008 roku i będzie dotyczył jedynie części linii. Zleceniodawca zdecydował, że rozbicie usług na mniejsze przetargi da lepszy efekt. Na koleje czeskie posypała się krytyka głównie za pociągi na trasie Usti nad Labem –Praga, gdzie od grudnia 2007 miały jeździć piętrowe jednostki CityElefant. Jednak zamiast nich kursują wiekowe już zespoły serii 451 i 452, a poza godzinami szczytu nawet wagony motorowe serii 810. Zmiana koncepcji obsługi przewozów pasażerskich w Ústeckém kraji wynika z nowego planu na lata 2009 –2026. Projekt ten daje zielone światło dla ogłaszania przetargów na wykonywanie przewozów pasażerskich. Według tej koncepcji cały kraj został rozdzielony na pięć części, na które będą stopniowo ogłaszane przetargi. Kontrakty na przewozy będą obowiązywały na okres 12 –15 lat, co jest wystarczające aby zamortyzować nowy tabor. Dotychczasowa umowa na przewozy pasażerskie podpisana z ČD w 2006 roku obowiązuje do 31 grudnia 2008 roku. Ponieważ nowy przewoźnik potrzebuje na start conajmniej 18 miesięcy, więc krajskýúřad przygotowuje umowę z ČD na kolejne dwa lata, czyli okres 2009 –2010. Tak więc dopiero po 2010 roku można liczyć na start niezależnych przewoźników. Jednak jeżeli program wypali, wówczas można liczyć, że na większości obszaru kraju pojawią się nowe pociągi.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz