Ustawa i wsparcie programu Kolej Plus. 20 miejscowości odzyska połączenia?
Dzięki zmianie ustawyo transporcie kolejowym, która ma wspierać program Kolej Plus, w początkowymetapie przywrócone zostaną połączenia kolejowe do 20 miejscowości, międzyinnymi do Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy – poinformował wczwartek w Sejmie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
„W projekcie ustawy zakładamy, że w początkowym etapieprzywrócimy kolej do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju,Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy. Uniemożliwimy likwidację linii kolejowych,uregulujemy kwestię połączeń kolejowych na granicach pomiędzy województwami itym samym poprawimy dostępność komunikacyjną tych terenów. (…) Ważne jest to,żeby komunikować regiony” – powiedział Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury odpowiadał w czwartek na pytaniaposłów, dotyczące nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Adamczykpodkreślił, że zmiany zostały przygotowane, aby poprawić dostęp do transportukolejowego.
Wcześniej poseł Jerzy Polaczek (PiS) – sprawozdawca komisjiinfrastruktury, która rekomenduje Sejmowi przyjęcie zmian, mówił, że projektnowelizacji ustawy o transporcie kolejowym wprowadza dodatkowe instrumentyprawne, które „w sposób realny, konkretny przyczynią się do rozwoju iefektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej”.
„Jest to element przeciwdziałania wykluczeniukomunikacyjnemu i wsparcia realizacji programu uzupełnienia lokalnej iregionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2028 roku” – dodałPolaczek.
Celem nowelizacji jest powstrzymanie degradacjiinfrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lub wygaszanych linii. Nowela marównież pozwolić na eliminowanie wkluczeń komunikacyjnych. Tereny kolejowe,które są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na celetransportowe. Możliwe będzie też przekazywanie linii kolejowych donieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczona zostanie też likwidacjalinii kolejowych, co będzie możliwe jedynie pod warunkiem uzyskania zgodyministra infrastruktury.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe przepisy pozwolą na wsparcie samorządów województw,które będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacjiza granicą województwa, co ma poprawić komunikację na terenach pozbawionychdogodnych połączeń kolejowych.
W nowelizacji zakłada się, że przewozy na styku województwbędą mogły być wykonywane na odległość 30 km poza granicę województwa, a nietylko do najbliższej stacji – jak to jest obecnie.
Z danych resortu infrastruktury wynika, że w roku 1990 wPolsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych, od tego czasu z eksploatacjizniknęło około 7 tys. km linii kolejowych. Spowodowało to, że do około 100miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców nie można już dojechać koleją.
„