Usługi telekomunikacyjne na kolei ? słabo w Pendolino
117 godzin testów, 8500przejechanych kilometrów, 10 tysięcy wykonanych połączeń głosowych i tyle samoprób transmisji danych. W 2016 r. Urząd Komunikacji Elektronicznej przeprowadziłtesty jakości usług telekomunikacyjnych na głównych trasach kolejowych wPolsce.
Kampania pomiarowa trwała od 3 do 23 sierpnia br. i objęłaczterech największych operatorów sieci ruchomych w Polsce: Orange Polska S.A.(Orange), P4 Sp. z o.o. (Play), Polkomtel Sp. z o.o. (Plus) oraz T-MobilePolska S.A. (T-Mobile).
W badaniu skoncentrowano się na wskaźnikach jakości:skuteczności połączeń, czasie wykonania połączenia, ilości połączeń przerwanychi jakości mowy dla usługi głosowej oraz prędkości transmisji danych,opóźnieniach pakietów danych, zmienności opóźnień pakietów danych i utratypakietów danych dla usługi transmisji danych. Zmierzono też wskaźniki użycia technologii, dostępnościsieci i poziom sygnału radiowego.
Generalnym wnioskiem z przeprowadzonego badania na trasachkolejowych jest to, że wszyscy czterej operatorzy uzyskują wyniki na zbliżonympoziomie, dla poszczególnych wskaźników jakości usług. Występujące różnice pomiędzyoperatorami nie powinny przekładać się w istotny sposób na odbiór jakości usługprzez użytkowników. Bezwzględne wartości uzyskanych wskaźników świadczą o dobrejjakości usług, umożliwiającej użytkownikom korzystanie zarówno z połączeńgłosowych, jak i dostępu do Internetu.
Wniosek ten jest oparty na średniej wartości wskaźników dlacałego badania, natomiast z punktu widzenia każdego pasażera i użytkownikausług komórkowych istotnym czynnikiem wpływającym na ocenę jakości usług będąproblemy występujące na konkretnych trasach lub w pociągach określonego typu. Powyższewynika z faktu częściowego współdzielenia przez obu operatorów zasobów radiowejsieci dostępowej, co utrudnia uzyskanie wiarygodnych wyników indywidualnie dlakażdego z operatorów przy zachowaniu w badaniu warunku jednoczesności jegoprowadzenia.
Uzyskiwana w badaniu jakość usług telekomunikacyjnych jestistotnie uzależniona od rodzaju wykorzystywanej technologii sieci w jakiej realizowanejest połączenie głosowe lub transmisja danych. Kolejne generacje technologii sieciowychGSM/UMTS/LTE oferują co do zasady wyższą jakość realizowanych w nich usług. Należyprzy tym przypomnieć, że warunki badania pozwalały na automatyczny wybór przez terminalsieci, domyślnie ? tej zbudowanej w nowszej technologii.
Wyniki badania wskazują na ograniczone użycie najkorzystniejszych- z punktu widzenia jakości usług – technologii na trasach kolejowych (znacznyudział GSM w połączeniach głosowych i UMTS w transmisji danych). Można towiązać z faktem, iż przebiegają one poza głównymi skupiskami ludzkimi, co niesprzyja inwestycjom operatorów w rozwój sieci w tych lokalizacjach. Sytuacja tapowinna poprawić się wraz z rozwojem sieci, zwłaszcza w oparciu orozdysponowane w tym roku częstotliwości radiowe z zakresu 800 MHz.
Biorąc pod uwagę warunki zapewnienia usługtelekomunikacyjnych w pociągach na trasach kolejowych, czas niedostępnościsieci operatora na poziomie 3-6 % należy uznać za akceptowalny, chociażpozostawiający margines do poprawy. Dwukrotnie wyróżnia się operator Play,który z jednej strony posiada największą dostępność usług głosowych, na cowpływ ma wykorzystanie roamingu krajowego w sieciach pozostałych operatorów (wtrakcie badania 76% połączeń głosowych zrealizowanych w sieci Plus i 23% wsieci T-Mobile), z drugiej zaś strony charakteryzuje go wysoka, bo aż 18%, niedostępnośćusług transmisji danych realizowanych w tym wypadku we własnej sieci.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uzyskany wynik Play jest związany z użyciem w badaniu transmisjidanych kart SIM z oferty usług operatora świadczonych wyłącznie we własnejsieci. Play posiada również ofertę uwzględniającą wykorzystanie sieci GSM iUMTS (bez LTE) innych operatorów w trybie roamingu krajowego. Badanie przyużyciu tego typu kart SIM powinno wskazać najwyższą dostępność usług, alejednocześnie gorsze średnie wartości wskaźników w związku ze wzrostemwykorzystania technologii GSM i UMTS.
Niedostępność usług dla poszczególnych operatorów jestwskazana powyżej jako wartość średnia dla całego badania. Faktycznie niedostępnośćusług na poszczególnych trasach jest bardzo zróżnicowana i uzależniona zarównood pokrycia trasy zasięgiem sieci komórkowych jak i od typu pociągu, w którymna danej trasie zostały przeprowadzone pomiary.
Korzystanie z usług telekomunikacyjnych w sieciach ruchomychna trasach kolejowych obarczone jest wpływem konstrukcji pociągu, która może wznacznym stopniu tłumić sygnał radiowy przedostający się z zewnątrz do środka.Badania na trasach kolejowych prowadzone były w składach różnych typów, takichjak model: 111A, 170A, Z1B BWE, EN57, ED74, EN57AL, 36WEa, ED161 i ED250(Pendolino). Pomiary przeprowadzone w pociągach typu Pendolino stanowią około15% czasu całego badania, co przekłada się na większy błąd pomiarowy. Trasyprzemierzone pociągami typu Pendolino stanowią tylko podzbiór wszystkich trasuwzględnionych w badaniu, a więc uzyskane w obu przypadkach wyniki nie dotycządokładnie takich samych warunków badania. Przy uwzględnieniu powyższego,znaczące różnice w uzyskanych wynikach pozwalają jednak na sformułowanieogólnych uwag odnoszących się do jakości usług z jakich można korzystać wpociągach typu Pendolino. Wszystkie zestawienia wskazują na fakt niższejjakości usług osiąganej w pociągach typu Pendolino tj. mniejszą skutecznośćnawiązania połączenia głosowego, większe prawdopodobieństwo zerwania połączeniagłosowego (nawet trzykrotny wzrost), niższą jakość mowy w połączeniu głosowymoraz mniejszą prędkość transmisji danych pobieranych i wysyłanych przez terminal.Powyższe wyniki można wiązać z konstrukcją wagonów typu Pendolino, które zjednej strony tworzą bezpieczne warunki dla szybkiego podróżowania, ale zdrugiej strony skutecznie tłumią sygnał radiowy docierający do wnętrza pociąguze stacji bazowych sieci ruchomych. Wnioski te potwierdzono w trakcie badaniabezpośrednimi pomiarami poziomu sygnału radiowego przy jakim realizowane były usługi,które to wyniki wskazują na znacznie niższe poziomy sygnałów mierzone wpociągach typu Pendolino. Niski poziom sygnału radiowego skutkuje częstą utratąpołączenia terminala z siecią i brakiem możliwości korzystania z usług.
Szczegółowy raport można znaleźć w poniższym linku.
„