Urządzenia hamulcowe w EZT Newag 19WE
inforail
12.12.2012 14:34
Urządzenia hamulcowe w EZT Newag 19WE
Elementy układu hamulcowego pociągu 19WE stanowią przykład współcześnie stosowanych rozwiązań mechanizmów kolejowych wykorzystujących sprężone powietrze. Pneumatyka w kolejnictwie ma od dawna duże znaczenie. Powietrze jest medium dobrze dostępnym i daje się sprężać, co pozwala na wykorzystanie go w mechanizmach wymagających ciśnienia o regulowanej wartości. Podstawowym zastosowaniem sprężonego powietrza w układach hamulcowych jest sterowanie pracą tłoków hamulcowych.
W pociągu 19WE elementy mechaniczne i zawory współpracują dzięki elektronice. Elektronika pozwala na uzyskanie dodatkowych funkcji (eliminacja poślizgów) i poprawia precyzję sterowania (szybsze przekazywanie sygnałów).
Newag 19WE posiada system sterowania hamulcem Knorr EP-Compact. Zadaniem urządzenia jest efektywne sterowanie hamulcem w pełnym zakresie położeń tłoka w cylindrze hamulcowym, przy szybkich zmianach ciśnienia. W urządzeniu tym zintegrowano również funkcje przeciwpoślizgowe, funkcje korekty ciśnienia przy zmianie obciążenia pojazdu, a także opcję sterowania hamulcem postojowym.
Elektroniczny system Knorr ESRA zabezpiecza przed poślizgiem kół, zapobiega powstawaniu płaszczyzn na kołach, wykrywa zablokowania osi oraz zarządza hamowaniem. Dalsze funkcje to kontrola ciśnienia w przewodach, diagnostyka i test hamulców. Układ posiada funkcję ograniczenia szarpnięcia przy uruchamianiu hamulca zasadniczego. System jest zasilany z pokładowej baterii niklowo-kadmowej Hoppecke 19 FNC 480 MRE.
Możliwe są dwa podstawowe tryby hamowania. Pierwszy z nich to hamowanie bezpośrednie –z jednoczesnym wykorzystaniem hamulca elektrodynamicznego oraz elektropneumatycznego –oraz hamowanie pośrednie, z wykorzystaniem wyłącznie hamulca pneumatycznego. Hamowanie pośrednie jest wykorzystywane jedynie w wypadkach awaryjnych, między innymi w trakcie holowania. W trakcie normalnej jazdy, dopóki jest uzyskiwana wymagana siła hamowania, priorytet ma hamulec elektrodynamiczny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd wyposażono w układ zasilania sprężonym powietrzem Knorr SL6-94. Sprężarka o masie 210 kg ma wydajność 440 l/min i pracuje z ciśnieniem roboczym 9 bar. Napięcie zasilania urządzenia to 400 V. Bezolejowa, tłokowa sprężarka V10-T z teflonowymi pierścieniami napędzana jest silnikiem trójfazowym. Zastosowano dwukomorowy osuszacz powietrza, co ma na celu wyeliminowanie wilgoci z instalacji pneumatycznej. Osuszacz stosuje się w celu uniknięcia blokowania zaworów w wyniku zamarznięcia wody. Nie mniej istotne jest wyeliminowanie zjawiska korozji.
Powietrze naturalnie zawiera parę wodną. Naturalne wytracenie wilgoci jest możliwe po ochłodzeniu, gdyż zimniejsze powietrze może unieść mniejszą ilość pary wodnej. W wyniku zmniejszenia się temperatury zewnętrznej w instalacji pneumatycznej może pojawić się wilgoć zawarta wcześniej w powietrzu. Aby tego uniknąć, stosuje się osuszacz z adsorbentem, pochłaniającym wilgoć z przepływającego powietrza. Adsorbent osusza powietrze w jednej z komór, ulegając regeneracji w drugiej.
W pociągu zastosowano elektropneumatyczny zawór hamowania awaryjnego Knorr SBV1. Zawór znajduje się w kabinie maszynisty oraz w przestrzeni pasażerskiej.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024