Uroczyste oddanie odcinka linii E 20
17 lutego 2009 roku w Sitnie (woj. lubelskie) odbyło sie otwarcie zmodernizowanego odcinka Miedzyrzec Podlaski – Biała Podlaska. Modernizacja została wykonana w ramach zadania nr ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/012 „Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap I”. Wykonawca kontraktu nr ISPA/FS 2001/PL/16/P/PT/012-04 LOT C obejmującego wykonanie robót nawierzchniowych i podtorowych, obiektów inżynieryjnych i inżynierskich oraz robót towarzyszących na odcinku Miedzyrzec Podlaski – Biała Podlaska o wartości 49,5 mln euro było konsorcjum Odcinka Miedzyrzec Podlaski – Biała Podlaska w składzie: PKP Energetyka Sp. z o.o. z siedziba w Warszawie, Przedsiebiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. z siedziba w Warszawie.
Roboty zostały sfinansowane w 75% ze środków Unii Europejskiej oraz w 25% z budżetu państwa. Czas trwania kontraktu – 22 miesiące. Zakres wykonanych prac obejmuje: modernizacje nawierzchni torowej, podtorza i odwodnień;przebudowę przystanków osobowych Sitno, Szachy, Porosiuki;przebudowę stacji Sokule na przystanek osobowy;przebudowę sieci trakcyjnej;przebudowę istniejących urządzeń srk.;przebudowę urządzeń i sieci teletechnicznych;przebudowę linii potrzeb nietrakcyjnych;remont budynków związanych z ruchem kolejowym;przebudowę i budowę przepustów;przebudowę mostów kolejowych;budowę dróg równoległych;przebudowę nawierzchni i przejazdów.
1. LOT A: realizacja kwiecień 2006 r. – grudzień 2007 r.
2. LOT B: realizacja wrzesień 2007 r. – wrzesień 2009 r.
3. LOT C: realizacja luty 2007 r. – listopad 2008 r.
4. LOT D: realizacja sierpień 2007 r. – sierpień 2009 r.
Dotychczas w ramach projektu podpisano następujące kontrakty:
17 sierpnia 2004 roku podpisano z konsorcjum Scetauroute S.A./Halcrow Group Ltd. kontrakt na przygotowanie dokumentacji przetargowej dla kontraktu “projekt i budowa”,
9 grudnia 2004 roku podpisano z WS Atkins kontrakt na pomoc techniczna dla przygotowania etapu II,
3 sierpnia 2005 roku podpisano z konsorcjum SAFEGE Consulting Engineers – SYSTRA kontrakt na nadzór inżynierski i zarządzanie projektem,
28 kwietnia 2006 roku podpisano z konsorcjum „POLKOR E-20 LOT A”, w składzie: TCHAS spol.s.r.o. reprezentowane przez TCHAS Sp z o.o. oddział w Polsce, Przedsiębiorstwo Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Katowicach Sp. z o.o., PEBEK Sp. z o.o. (Radom), Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE S.A. (Kraków) na wykonanie robót nawierzchniowych i podtorzowych, obiektów inżynieryjnych i inżynierskich oraz robót towarzyszących na odcinku objętym LOT-em A,
22 grudnia 2006 r. podpisano z konsorcjum Odcinka Miedzyrzec Podlaski – Biała Podlaska w składzie: PKP Energetyka Sp. z o.o. i Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury w Warszawie Sp z o.o. kontrakt na wykonanie robót nawierzchniowych i potorzowych, obiektów inżynieryjnych oraz robót towarzyszących na odcinku objętym LOT-em C,
22 czerwca 2007 r. podpisano kontrakt z konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A. z Wrocławia, Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych-7 z Warszawy, Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie S.A.,TORPOL Sp z o.o., Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM Sp. z o.o., Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp z o.o. z Gdańska, Przedsiębiorstwo “AGAT”na modernizacje LOT D-2,
31 sierpnia 2007 r. podpisano kontrakt LOT B-2 Łuków – Miedzyrzec Podlaski z konsorcjum w składzie: Strabag Sp. z o.o. Warszawa, TRACE a.s (Czechy), Sudop Praha (Czechy),
1 sierpnia 2008 r. podpisano kontrakt z konsorcjum SAFEGE S.A. Oddział w Polsce i Systra S.A. Oddział w Polsce na kontynuacje nadzoru nad robotami prowadzonymi w ramach projektu.
Linia kolejowa E 20 na odcinku Siedlce Terespol o długości 121 km stanowi część II Paneuropejskiego korytarza Zachód Wschód łączącego Berlin z Moskwą. Całkowity koszt projektu I etapu modernizacji linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol wynosi 269,7 mln euro. Koszty kwalifikowane wynoszą 263,8 mln euro, w tym grant ISPA/FS 158,4 mln euro. Termin ważności memorandum finansowego upływa 31 grudnia 2010 roku. W ramach etapu I realizowane są prace przygotowawcze do etapu II obejmującego modernizacje urządzeń zasilania energetycznego oraz sterowanie ruchem kolejowym i sterowanie przejazdami na całym odcinku od Siedlec do Terespola. Ponadto zostaną zmodernizowane stacje: Siedlce, Łuków, Miedzyrzec Podlaski, Biała Podlaska, Terespol. Zadanie realizowane będzie w latach 2009 – 2014. Modernizacja linii kolejowej E-20 przyniesie następujące korzyści i efekty: zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii przez zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych;umożliwienie jazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h;zwiększenie dopuszczalnego nacisku do 22,5 t na oś, poprawę bezpieczeństwa, komfortu oraz standardu podróżowania;poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych;ograniczenie hałasu i drgań;poprawę warunków ekologicznych oraz zmniejszenie oddziaływania linii kolejowej jako bariery dla migracji małych zwierząt.
Lot C obejmował modernizację nawierzchni torowej, podtorza i odwodnień 41,468 tkm;przebudowę sieci trakcyjnej 42,199 tkm;zabudowę rozjazdów 4 sztuki;przebudowę mostów i przepustów 11 sztuk;przebudowę peronów 8 sztuk;modernizację przejazdów kolejowych 5 sztuk. Zestawienie materiałów wbudowanych na Lot C: stal na szyny torowe i rozjazdy 5 005 ton;stal na konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej 478 ton;miedź –przewody i liny sieci trakcyjnej 169 ton;beton, żelbet na podkłady i podrozjazdnice 29 030 ton;beton, żelbet na fundamenty palowe sieci trakcyjnej 1 778 ton;pozostałe elementy betonowe (m. in. mosty, przepusty, perony) 6 478 ton;materiały podsypkowe: tłuczeń, kliniec, pospółka 380 015 ton;ekran 39 771 ton;asfalt na drogi 8 392 tony;pozostałe 614 tony;w sumie 471 730 ton. Do przewiezienia w/w materiałów używając wagonów 4-osiowych o ładowności do 40 ton należałoby zestawić pociąg towarowy z 11793 wagonów, którego długość wynosiłaby ponad 144 km czyli tyle ile wynosi odległość od stacji Warszawa Wschodnia do stacji Międzyrzec Podlaski. Uwzględniając dodatkowo tylko rozbiórkę starej podsypki tłuczniowej (3 739 wagonów) długość pociągu miałaby dodatkowo 45 km, tak więc sięgałaby do stacji Chotyłów.