UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP PLK

inforail
08.11.2017 08:00

Prezes UOKiK wszcząłpostępowanie antymonopolowe przeciwko PKP Polskie Linie Kolejowe, czylizarządcy linii kolejowych w naszym kraju – podał w środę urząd. Jak dodano,spółka mogła bezprawnie wykorzystywać swoją siłę rynkową w relacjach zpotencjalnymi dostawcami.

UOKiK wskazał, że PKP PLK zarządza ponad 95 proc. siecikolejowej w Polsce.

„Urząd zakwestionował postanowienia, które znalazły sięw procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Produkt, który nieotrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może byćstosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Co istotnedostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferowaćpodzespołów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom,którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej” -poinformowano w komunikacie.

Jak wyjaśniono, wątpliwości urzędu wzbudziło ograniczanieodpowiedzialności PKP PLK wobec potencjalnych dostawców podzespołów itechnologii wykorzystywanych na liniach kolejowych.

„Zakwestionowano regulacje ograniczające maksymalnągranicę odszkodowania w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego zprocesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest przedmiotemwniosku. Zastrzeżenia budzi również przerzucenie na potencjalnego dostawcęcałej odpowiedzialności za szkody powstałe u osób trzecich w wyniku badańeksploatacyjnych” – dodano.

Zdaniem urzędu, konkurencję mogą również ograniczaćpostanowienia procedury SMS-PW-17, które powodują jej zawieszenie, w przypadkukiedy dostawca wystąpi z jakimikolwiek skargami lub roszczeniami.

„Oznacza to przykładowo, że gdyby przedsiębiorca wniósłsprawę do sądu ponieważ czułby się poszkodowany przez monopolistę, straciłbymożliwość uzyskania dostępu do polskiego rynku dla oferowanych przez siebiepodzespołów i technologii wykorzystywanych na liniach kolejowych” -podkreślono.

Cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał zwróciłuwagę, że nie ulega wątpliwości, że zarządca sieci kolejowej musi stosowaćprocedury bezpieczeństwa, jednak „przedsiębiorcy posiadający tak znaczącąsiłę rynkową nie mogą wykorzystywać jej w kontaktach z innym podmiotami”.