Unijne pieniądze na kolej nie będą wykorzystane
inforail
03.12.2012 08:54
Unijne pieniądze na kolej nie będą wykorzystane
Jestem pewna, że unijne pieniądze na lata 2007-13 będą w całości wykorzystane. Niestety, pula przeznaczona na kolej raczej nie będzie w pełni zagospodarowana – powiedziała minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. W unijnym programie Infrastruktura i Środowisko na dofinansowanie inwestycji kolejowych w latach 2007-2013 przeznaczono 4,8 mld euro (ok. 20 mld zł). Pieniądze można wydawać do końca 2015 r., ale podpisać umowy na dofinansowanie inwestycji należy do końca przyszłego roku. Kolejarze powinni zbliżać się do końca kontraktowania tych środków, a są mniej więcej w połowie.
Mamy w tej chwili zakontraktowanych ok. 50 proc. środków na kolej. To jest oczywiście nieporównanie mniej niż w innych sektorach, ale z drugiej strony w porównaniu z mniej niż 20%, jakie mieliśmy dwa lata temu, widać duży postęp – oceniła w rozmowie z PAP Bieńkowska. Oczywiście w tej chwili, wspólnie z ministerstwem transportu, spółkami kolejowymi i Komisją Europejską, robimy wszystko co się da, by tych pieniędzy wykorzystać jak najwięcej – dodała. Jej zdaniem trudno teraz w pełni ocenić, czy część puli dla kolei zostanie niewykorzystana. Jeśli tak by było, to mówię całkiem uczciwie, że w 2014 r. będziemy musieli część tych pieniędzy przesunąć na inne cele – powiedziała szefowa resortu rozwoju regionalnego.
Polski rząd próbował już raz przesunąć pieniądze z inwestycji kolejowych na drogowe: na początku zeszłego roku zdecydował, że 1,2 mld euro – czyli jedna czwarta przeznaczonej dla kolejarzy puli – zostanie przesunięta na inwestycje drogowe. Komisja Europejska dotąd nie wydała oficjalnego stanowiska w tej sprawie, jednak ministerstwo transportu zaproponowało nowe projekty, na które mogłyby być wydawane unijne pieniądze. Są to np. rewitalizacje linii kolejowych, czyli przywrócenie im parametrów, do jakich zostały zaprojektowane – jest to tańsze i szybsze niż modernizacje. Do dofinansowania unijnego zaproponowano też liczne inwestycje w tabor, przykładowo PKP Intercity chce uzyskać z funduszy unijnych ok. 2 mld zł do 2015 r.
Zdaniem minister Bieńkowskiej, jeśli polski rząd kolejny raz zwróci się do KE o przesunięcie części pieniędzy z kolei na inny cel, to tym razem Komisja się zgodzi. Jeśli będzie widziała, że już zrobiliśmy wszystko co było możliwe, by wykorzystać te pieniądze, a jednak część z nich nadal zostaje, to myślę, że wyda zgodę, by przeznaczyć je na inny cel – wyjaśniła. Uratujemy te pieniądze, ale mam nadzieję, że to co się działo przez ostatnie lata z kolejami, to jest nauka na przyszłość, a także dobre przygotowanie do tego, co nas czeka, bo – powtarzam to po raz kolejny – w odniesieniu do inwestycji transportowych następny budżet unijny to będzie dla Polski budżet kolejowy. Pieniędzy na kolej może być znacznie więcej niż teraz – dodała.
Szefowa resortu rozwoju regionalnego przyznała jednak, że choć na zewnątrz tego nie widać, to na kolei przez ostatnie półtora roku została wykonana ogromna praca, żeby zwiększyć możliwości wykorzystania pieniędzy z UE.
To co teraz kolejarze robią, to jest także przygotowywanie się do wykorzystywania pieniędzy z nowego budżetu. Wprawdzie teraz są skupieni głównie na realizowaniu bieżących inwestycji, ale część tej energii powinna być wykorzystana na przygotowanie nowych projektów na przyszłość. Mamy jeszcze około dwóch lat, zanim ruszy wydawanie pieniędzy na kolej z nowego budżetu. Niby jeszcze trochę czasu jest, ale trzeba zacząć przygotowywać się jak najszybciej – powiedziała minister.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024