Unijne fundusze jednak na polskie koleje?
Szansę na realizację z udziałem unijnych funduszy mają 63 projekty kolejowe w Polsce – poinformowało Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W najbliższych tygodniach Komisja Europejska rozpatrzy te projekty pod kątem możliwości ich realizacji. Minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska poinformowała dziennikarzy, że zeszłotygodniowego spotkanie przedstawicieli KE oraz resortu transportu i MRR dotyczyło raportu ws. możliwości wykorzystania środków unijnych w polskim sektorze kolejowym.
Raport ten, na zlecenie Komisji, przygotowała grupa niezależnych ekspertów. Minister dodała, że w raporcie przedstawiono 63 projekty kolejowe – dotyczące m.in. rewitalizacji polskiej sieci –które są możliwe do zrealizowania w krótkim czasie. Wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło powiedział dziennikarzom we wtorek, że KE przygotuje swoją opinię w ciągu miesiąca. Poinformował także, że raport zawiera trzy warianty wykorzystania unijnych pieniędzy przez sektor kolejowy. „Zdaniem ekspertów, w optymistycznym wariancie kolej straci 400 mln euro, nawet jeżeli wszystkie 63 wskazane w raporcie projekty będzie w stanie zrealizować. Według bardziej pesymistycznych scenariuszy, kolej może stracić 1 mld 200 mln euro – to wariant pośredni. Najgorszy wariant to strata 1 mld 800 mln euro”–relacjonował wiceminister. Dodał, że ekspercki raport ujawnił to, na co resort rozwoju regionalnego od dawna zwraca uwagę, mianowicie że sektor kolejowy nie wykorzystuje unijnych funduszy. Polska zabiega w związku z tym o przesunięcie – w ramach funduszy UE na rozwój infrastruktury w latach 2007-2013 – 1,2 mld euro (ok. 5 mld zł) z projektów kolejowych na drogowe.
„Taki wniosek złożyliśmy latem ubiegłego roku”–przypomniał wiceminister. „Jeżeli Komisja zdecyduje, że pieniądze nie zostaną przesunięte, to one przepadną, gdyż kolej nie zdąży ich wykorzystać”–przewiduje Zdziebło.
Pod koniec zeszłego miesiąca unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas powtórzył, że nie akceptuje transferu funduszy UE z kolei na drogi. Natomiast MRR podkreślało wtedy na swojej stronie internetowej, że Komisja Europejska nie podjęła ostatecznej decyzji w sprawie polskiego wniosku dotyczącego przesunięcia części funduszy UE z projektów kolejowych na drogowe.
„Nadal rozmawiamy o tym z Komisją i czekamy na jej oficjalną decyzję, która jest w gestii Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej, kierowanej przez Komisarza Johannesa Hahna”–zapewniał MRR