Unijna pomoc na restrukturyzację Przewozów Regionalnych niezgodna z przepisami?

inforail
23.01.2018 10:34

Komisja Europejskarozpoczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy narestrukturyzację dla spółki Przewozy Regionalne.

Wątpliwości Komisji budzi fakt, że spółka mogła już wprzeszłości otrzymać pomoc państwa. Zgodnie z unijnymi przepisamiprzedsiębiorstwo może otrzymać pomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat. Unijnakomisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager stwierdziła,że spółka Przewozy Regionalne korzystała już w przeszłości z pomocy państwa.Musimy ocenić, czy przyznana pomoc jest zgodna z unijnymi przepisamidotyczącymi pomocy państwa i zadbać o to, by wsparcie publiczne nie prowadziłodo zakłóceń konkurencji na rynku kolejowym.

We wrześniu 2015 r. Polska poinformowała Komisję, że spółkaPrzewozy Regionalne otrzymała pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł(ok. 181 mln euro). Zgodnie z unijnymi zasadami przedsiębiorstwa znajdujące sięw trudnej sytuacji finansowej, takie jak Przewozy Regionalne, mogą otrzymaćpomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat (tzw. zasada „pierwszy i ostatniraz”). Chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, w której podupadające firmy, zamiastpoprawić wyniki i konkurować na rynku dzięki swoim atutom, będą wykorzystywaćwsparcie publiczne do utrzymania się na rynku.

Po wstępnej ocenie Komisja stwierdziła, że PrzewozyRegionalne otrzymały już wcześniej pomoc ze strony państwa. Tematemszczegółowego postępowania wyjaśniającego będą następujące kwestie:

– czy udzieloną w przeszłości pomoc państwa należy uznać zapomoc na restrukturyzację, i co za tym idzie, czy pomoc przyznana w 2015 r.jest zgodna z zasadą „pierwszy i ostatni raz”

– czy zgodnie z przepisami UE dotyczącymi pomocy państwaPolska zaproponowała odpowiednie środki w celu ograniczenia zakłóceńkonkurencji wywołanych przez pomoc na restrukturyzację

– czy Przewozy Regionalne w wystarczającym stopniu pokrywajączęść kosztów restrukturyzacji ze środków własnych.

Komisja podaje w komunikacie, iż rozumie, że polski sektorkolei pasażerskich różni się pod niektórymi względami od innych sektorówgospodarki. Przede wszystkim dlatego, że oferuje on usługi użytku publicznego odużym znaczeniu, na rynku, który nie jest jeszcze w pełni otwarty nakonkurencję w skali UE. Komisja zastanowi się, jak uwzględnić te różnice przyocenie pomocy na restrukturyzację dla Przewozów Regionalnych.

Komisja przystąpi teraz do dalszego badania, aby ustalić,czy jej wstępne zastrzeżenia znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, czy nie. Wramach dochodzenia zainteresowane strony trzecie mogą przedstawić swoje uwagi.Wynik dochodzenia nie jest jednak przesądzony.

Kontekst

Spółka Przewozy Regionalne jest największym operatoremkolejowych regionalnych przewozów pasażerskich w Polsce i jedynym dostawcąusług publicznych kolejowego transportu pasażerskiego w siedmiu z 16województw. Od pewnego czasu spółka jest w trudnej sytuacji finansowej. W 2015r. państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu dokapitalizowała spółkę kwotą 770 mln złi stała się jej większościowym udziałowcem. Przewozy Regionalne wykorzystały tepieniądze na spłatę długów i sfinansowanie restrukturyzacji.

Zgodnie z wytycznymi UE w sprawie pomocy na ratowanie irestrukturyzację przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej mogą podokreślonymi warunkami otrzymać pomoc państwa. Jednak zgodnie z wytycznymi pomocna restrukturyzację może zostać przyznana tylko raz na 10 lat. Poza tymbeneficjenci tego rodzaju pomocy muszą wprowadzić środki ograniczającezakłócenia konkurencji, jakie spowodowała udzielona pomoc. Środki te mogąprzyjąć formę zobowiązania państwa członkowskiego do otwarcia rynku nakonkurencję ze strony innych operatorów.