Unieruchomiony SA108-010 też może zostać wykorzystany

inforail
30.10.2019 07:45

W dniach 16-17października br. odbyły się ćwiczenia zgrywające dla służb współdziałającychpodczas zdarzeń w zakresie katastrof kolejowych z udziałem dużej ilości osóbposzkodowanych – informuje gorzowska Straż Pożarna.

Pierwszy dzień ćwiczeń odbył się w sali edukacyjnej CentrumKształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. Jana Pawła II w Zbąszynku.Zaprezentowano i omówiono zakres współpracy służb oraz sposobu prowadzeniadziałań podczas zdarzeń z udziałem taboru kolejowego przez poszczególne służby.Jednym z punktów agendy było przedstawienie analizy działań podczas katastrofykolejowej w Szczekocinach z 2012 roku, zaprezentowane przez prelegentów z KWPSP w Katowicach, którzy jako pierwsi brali udział w zdarzeniu.

Następnego dnia, na terenie bazy napraw taboru KoleiWielkopolskich w Zbąszynku przeprowadzono ćwiczenia praktyczne. Scenariusz byłpodzielony na dwie części. W pierwszej zakładał zderzenie szynobusa z dwomasamochodami osobowymi na przejeździe kolejowym, w którym jest kilkadziesiątosób poszkodowanych. Oprócz sił i środków Państwowej Straży Pożarnej,Ochotniczej Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego, Policji, Ochrony Kolei wćwiczeniach wzięła udział Grupa Kolejowego Ratownictwa Technicznego, a także Strażacyz THW w ramach realizacji dwuletniego planu współpracy polsko-niemieckiejPSP-THW na lata 2018-2019 dla województw przygranicznych. W drugiej częścićwiczeń scenariusz zakładał uderzenie dwóch wagonów towarowych w budynek kolei,w którym znajdowały się trzy osoby poszkodowane. Konstrukcja budynku zostałamocno naruszona, dlatego dostęp do poszkodowanych był utrudniony, a jedynadrogą dostania się do wnętrza były zasuwy w wagonie towarowym, który po wykolejeniu opierał się o budynek.

Tego typu ćwiczenia, które bardzo realnie odzwierciedlałyzdarzenie niewątpliwie są idealnym poligonem doświadczalnym nie tylko dla służbkolei wielkopolskich, ale przede wszystkim dla Strażaków, zarówno PSP i OSP,którzy często jako pierwsi docierają do miejsca zdarzenia.

Udział w zajęciach teoretycznych i praktycznych wzięli m.in.Lubuski Komendant Wojewódzki PSP w Gorzowie Wlkp. – bryg. Patryk Maruszak, wrazze swoim Zastępcą – st. bryg. Lesławem Glińskim, który sprawował nadzór nadprawidłowym przebiegiem ćwiczeń oraz Prezesi Spółek Kolei Wielkopolskich iKierownictwo służb współdziałających podczas tego typu zdarzeń.

Co ciekawe podczas ćwiczeń wykorzystany został skład SA108-010.Ten sam, na modernizację którego Urząd Marszałkowski WojewództwaWielkopolskiego właśnie unieważnił przetarg. W przedmiotowym postępowaniu jedenWykonawca złożył ofertę, która przewyższyła kwotę, jaką Zamawiający zamierzałprzeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, tj. 5 412 000,00 PLN brutto.Zainteresowane modernizacją SA108-010 były tylko ZNTK Mińsk Mazowiecki, którezaproponowały kwotę 6.990.090,00 zł brutto. Zamawiający nie mógł zwiększyć tejkwoty do ceny najkorzystniejszej oferty i dlatego postanowił unieważnićprzedmiotowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.