Umowa z PKP PLK na zarządzanie liniami jeszcze przed wyborami?
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak liczy, żejeszcze przed wyborami uda się podpisać ze spółką PKP PLK wieloletnią umowę nazarządzanie i utrzymanie linii kolejowych. Jeśli to się nie uda w tym terminie,minister chciałabym przynajmniej zostawić pozytywną rekomendację.
Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w KatowicachWasiak powiedziała, że umowa o wieloletnim utrzymaniu linii, która jest bazą doustanowienia stawek dostępu do infrastruktury, jest już przygotowana.
?Właściwie dyskutujemy tylko z Ministerstwem Finansówwarunki budżetowe wykraczające poza ustawę budżetową na 2016 r. Pierwszy krokzostał zrobiony, ponieważ środki w budżecie na 2016 r. są na takim zaplanowanympoziomie, że to jest adekwatne do tej umowy, czyli weszliśmy w logikę myśleniao nowej umowie utrzymaniowej. Teraz chcemy zapewnić podejście na okres dłuższyniż jeden rok? – podkreśliła szefowa MIR.
Dodała, że w najbliższych dniach ma prowadzić kolejnerozmowy na ten temat. Wyraziła przekonanie, że spółka PKP PLK jest dobrzeprzygotowana do realizacji umowy, co potwierdzają audyty i analizy niezależnychfirm.
?Chciałabym, żebyśmy się dogadali jeszcze przed wyborami.Miałabym poczucie, że tego dopilnowałam. Po wyborach ? obojętnie jaki ten rządbędzie ? ktoś będzie musiał od początku podejść do tego tematu, a wydaje misię, że ja wiem o co chodzi? – powiedziała minister.
?Jeśli nie, to przynajmniej chciałabym zostawić dobrąrekomendację w tej sprawie? – dodała Wasiak.
Minister zaznaczyła, że budowa nowej infrastruktury oznaczawyższe koszty bieżącego utrzymania. Podkreśliła, że nie można lekceważyć tegorodzaju wydatków, żeby utrzymać infrastrukturę na dobrym poziomie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wasiak wskazała, że obecny poziom stawek za korzystanie zinfrastruktury kolejowej jest zgodny z regulacjami europejskimi. Rząd chce, bymechanizm był przewidywalny dla przewoźników, dlatego mowa o co najmniejtrzyletniej perspektywie ustalania stawek.
Wieloletnie planowanie jest ważne także z perspektywy PKPPLK, m.in. ze względu na remonty infrastruktury. Program zarządzeniainfrastrukturą kolejową obejmuje lata 2016-2023 i zakłada przeznaczanie w tymokresie przez PKP PLK na remonty, naprawy, prowadzenie ruchu pociągów izapewnienie bezpieczeństwa od 7 do 9 mld zł rocznie.
Dla porównania w tym roku budżet zarządcy infrastrukturykolejowej wynosi prawie 6 mld zł, a na koszty remontów i napraw PLK wyda ok.2,5 mld zł. Łącznie, jak wynika z założeń programu, krajowy zarządcainfrastruktury będzie dysponować do końca 2023 roku kwotą 68 mld zł, z czego nautrzymanie przypadnie 33 mld zł.
PLK podzieliła zarządzaną przez siebie sieć kolejową na 1653odcinki. Dla każdego z nich określono kluczowe charakterystyki, np. wielkość iczęstotliwość przewozów, prędkość pociągów, aktualny stan techniczny, znaczeniedla ruchu międzynarodowego oraz krajowego i na podstawie tych analiz przypisanoodcinkom linii pięć kategorii utrzymania.
„