Umowa z PKP PLK na zarządzanie liniami jeszcze przed wyborami?

inforail
05.10.2015 13:14

Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak liczy, żejeszcze przed wyborami uda się podpisać ze spółką PKP PLK wieloletnią umowę nazarządzanie i utrzymanie linii kolejowych. Jeśli to się nie uda w tym terminie,minister chciałabym przynajmniej zostawić pozytywną rekomendację.

Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w KatowicachWasiak powiedziała, że umowa o wieloletnim utrzymaniu linii, która jest bazą doustanowienia stawek dostępu do infrastruktury, jest już przygotowana.

?Właściwie dyskutujemy tylko z Ministerstwem Finansówwarunki budżetowe wykraczające poza ustawę budżetową na 2016 r. Pierwszy krokzostał zrobiony, ponieważ środki w budżecie na 2016 r. są na takim zaplanowanympoziomie, że to jest adekwatne do tej umowy, czyli weszliśmy w logikę myśleniao nowej umowie utrzymaniowej. Teraz chcemy zapewnić podejście na okres dłuższyniż jeden rok? – podkreśliła szefowa MIR.

Dodała, że w najbliższych dniach ma prowadzić kolejnerozmowy na ten temat. Wyraziła przekonanie, że spółka PKP PLK jest dobrzeprzygotowana do realizacji umowy, co potwierdzają audyty i analizy niezależnychfirm.

?Chciałabym, żebyśmy się dogadali jeszcze przed wyborami.Miałabym poczucie, że tego dopilnowałam. Po wyborach ? obojętnie jaki ten rządbędzie ? ktoś będzie musiał od początku podejść do tego tematu, a wydaje misię, że ja wiem o co chodzi? – powiedziała minister.

?Jeśli nie, to przynajmniej chciałabym zostawić dobrąrekomendację w tej sprawie? – dodała Wasiak.

Minister zaznaczyła, że budowa nowej infrastruktury oznaczawyższe koszty bieżącego utrzymania. Podkreśliła, że nie można lekceważyć tegorodzaju wydatków, żeby utrzymać infrastrukturę na dobrym poziomie.

Wasiak wskazała, że obecny poziom stawek za korzystanie zinfrastruktury kolejowej jest zgodny z regulacjami europejskimi. Rząd chce, bymechanizm był przewidywalny dla przewoźników, dlatego mowa o co najmniejtrzyletniej perspektywie ustalania stawek.

Wieloletnie planowanie jest ważne także z perspektywy PKPPLK, m.in. ze względu na remonty infrastruktury. Program zarządzeniainfrastrukturą kolejową obejmuje lata 2016-2023 i zakłada przeznaczanie w tymokresie przez PKP PLK na remonty, naprawy, prowadzenie ruchu pociągów izapewnienie bezpieczeństwa od 7 do 9 mld zł rocznie.

Dla porównania w tym roku budżet zarządcy infrastrukturykolejowej wynosi prawie 6 mld zł, a na koszty remontów i napraw PLK wyda ok.2,5 mld zł. Łącznie, jak wynika z założeń programu, krajowy zarządcainfrastruktury będzie dysponować do końca 2023 roku kwotą 68 mld zł, z czego nautrzymanie przypadnie 33 mld zł.

PLK podzieliła zarządzaną przez siebie sieć kolejową na 1653odcinki. Dla każdego z nich określono kluczowe charakterystyki, np. wielkość iczęstotliwość przewozów, prędkość pociągów, aktualny stan techniczny, znaczeniedla ruchu międzynarodowego oraz krajowego i na podstawie tych analiz przypisanoodcinkom linii pięć kategorii utrzymania.