Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa z Olkol na przyśpieszenie siódemek aktualna; ale PKP IC badają rynek

inforail
19.04.2022 13:45
Pod koniec marca 2022 roku temu pisaliśmy na łamach InfoRail.pl o opublikowaniu przez PKP Intercity zaproszenia do złożenia informacji dotyczącej warunków wykonania napraw na piątym poziomie utrzymania P5 20 lokomotyw serii EU/EP07.

Mają one objąć także modernizację podnoszącą ich prędkość do 160 km/h.

Badanie rynku

Skąd taki ruch przewoźnika?

W 2020 roku, po przeprowadzeniu postępowania zakupowego, PKP Intercity podpisało umowę ze spółką OLKOL na modernizację lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 do prędkości 160 km/h. Zgodnie z kontraktem, całość zamówienia powinna zostać zrealizowana w terminie 32 miesięcy od dnia zawarcia umowy, zatem do maja 2023 roku. Postanowienia zawarte w kontrakcie nadal obowiązują.

Jeżeli chodzi o RFI, czyli zapytanie o informację, to ma ono na celu rozpoznanie obecnych możliwości rynku w zakresie prowadzenia napraw P5 z modernizacją dla lokomotyw EU/EP07 oraz warunkach realizacji takiego zadania w przyszłości. Wynika to z bardzo dynamicznej sytuacji na rynku dostaw, zmian cen usług, wydłużonych terminów realizacji związanych z pandemią koronawirusa oraz nową sytuacją międzynarodową spowodowaną wybuchem wojny w Ukrainie – poinformowała nas Marta Ziemska z PKP Intercity.

Umowa

Przypomnijmy jeszcze, że Olkol sp. z o.o. miała wykonać naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją, która zwiększy prędkość lokomotyw do 160 km/h. Całkowita wartość kontraktu wynosi 199,26 mln zł brutto.

Modernizacja 20 lokomotyw jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020dla projektu “Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” POIS.05.01.00-00-0022/17-00. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wynosi 52 000 000,00 zł. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Nieoficjalnie mówi się, że badanie rynku przewoźnik prowadzi na wypadek, gdyby Olkol nie zrealizował zamówienia.

Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną zmienione parametry konstrukcyjne w układzie zasilania, sterowania oraz napędowym. Lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem. Po modernizacji możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Znacząco unowocześnione zostaną kabiny maszynistów, co podniesie ich komfort pracy. Lokomotywy zyskają także nowoczesny system diagnostyczny.

Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach:

• Świnoujście – Szczecin – Wrocław – Katowice – Kraków/Lublin;

• Zielona Góra/Wrocław – Poznań – Olsztyn/Gdynia;

• Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Białystok.