Umowa z Olkol na przyśpieszenie siódemek aktualna; ale PKP IC badają rynek
Pod koniec marca 2022 roku temu pisaliśmy na łamach InfoRail.pl o opublikowaniu przez PKP Intercity zaproszenia do złożenia informacji dotyczącej warunków wykonania napraw na piątym poziomie utrzymania P5 20 lokomotyw serii EU/EP07.
Mają one objąć także modernizację podnoszącą ich prędkość do 160 km/h.
Badanie rynku
Skąd taki ruch przewoźnika?
W 2020 roku, po przeprowadzeniu postępowania zakupowego, PKP Intercity podpisało umowę ze spółką OLKOL na modernizację lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 do prędkości 160 km/h. Zgodnie z kontraktem, całość zamówienia powinna zostać zrealizowana w terminie 32 miesięcy od dnia zawarcia umowy, zatem do maja 2023 roku. Postanowienia zawarte w kontrakcie nadal obowiązują.
Jeżeli chodzi o RFI, czyli zapytanie o informację, to ma ono na celu rozpoznanie obecnych możliwości rynku w zakresie prowadzenia napraw P5 z modernizacją dla lokomotyw EU/EP07 oraz warunkach realizacji takiego zadania w przyszłości. Wynika to z bardzo dynamicznej sytuacji na rynku dostaw, zmian cen usług, wydłużonych terminów realizacji związanych z pandemią koronawirusa oraz nową sytuacją międzynarodową spowodowaną wybuchem wojny w Ukrainie – poinformowała nas Marta Ziemska z PKP Intercity.
Umowa
Przypomnijmy jeszcze, że Olkol sp. z o.o. miała wykonać naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją, która zwiększy prędkość lokomotyw do 160 km/h. Całkowita wartość kontraktu wynosi 199,26 mln zł brutto.
Modernizacja 20 lokomotyw jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020dla projektu “Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” POIS.05.01.00-00-0022/17-00. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wynosi 52 000 000,00 zł. Łącznie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nieoficjalnie mówi się, że badanie rynku przewoźnik prowadzi na wypadek, gdyby Olkol nie zrealizował zamówienia.
Modernizacja lokomotyw obejmie zwiększenie maksymalnej prędkości pojazdów ze 125 km/h do 160 km/h. Częściowo zostaną zmienione parametry konstrukcyjne w układzie zasilania, sterowania oraz napędowym. Lokomotywy zyskają także nowy system sterowania hamowaniem. Po modernizacji możliwe stanie się hamowanie elektrodynamiczne z możliwością odzyskiwania energii i oddawania jej do sieci trakcyjnej. Znacząco unowocześnione zostaną kabiny maszynistów, co podniesie ich komfort pracy. Lokomotywy zyskają także nowoczesny system diagnostyczny.
Zmodernizowane lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń na trasach:
• Świnoujście – Szczecin – Wrocław – Katowice – Kraków/Lublin;
• Zielona Góra/Wrocław – Poznań – Olsztyn/Gdynia;
• Szczecin – Gdynia – Olsztyn – Białystok.