Ultraszybki Hyundai Rotem HEMU-430X
inforail
27.09.2012 19:18
Ultraszybki Hyundai Rotem HEMU-430X
Hyundai Rotem to południowokoreański producent operujący w branży zbrojeniowej, kolejowej i w przemyśle maszynowym. Przedsiębiorstwo należy do Hyundai Group, a nazwa Hyundai Rotem funkcjonuje od 1999 roku. Zakres produkcji sięga od czołgu K1A1, poprzez prasy hydrauliczne, wagony metra i pociągi wysokiej prędkości aż do kolejek maglev.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednym z projektów realizowanych przez Hyundai Rotem wraz z koreańskim instytutem kolejnictwa i 11 innymi przedsiębiorstwami jest budowa elektrycznego zespołu trakcyjnego dużych prędkości HEMU-430X. Pojazd, poruszający się po klasycznych szynach, ma charakteryzować się rozłożonym napędem i niebagatelną prędkością maksymalną 430 km/h – przy czym w regularnej eksploatacji osiągalna będzie wartość 370 km/h. Będzie to o 20 km/h więcej niż dla zbudowanego w latach 1996-2002 zespołu G7, a jednocześnie o 65 km/h więcej niż dla eksploatowanych obecnie pociągów KTX-I, bazujących na TGV Réseau. Taka pokaźna prędkość ma kwalifikować HEMU-430X do pociągów ultra wysokich prędkości.
Prototyp posiada 6 członów, w których znajduje się 160 miejsc, zaś wersja produkcyjna złożona będzie z 8 członów oferujących łącznie 362 miejsca. Długość prototypowego pojazdu wynosi 197,6 m, przy czym człon sterowniczy ma 25,5 m, a człon napędowy –23,5 m. Szerokość zespołu to 3,1 m, a wysokość –3,7 m. Moc prototypu to 8,2 MW, jest ona rozłożona na 5 spośród 6 członów. Funkcjonują 2 źródła napędu. Pierwsze z nich to 16 asynchronicznych silników o mocy 410 kW każdy, zasilanych przez przekształtniki IGBT PWM z modulacją szerokości impulsów i falownik VVVT –przekształtnik częstotliwości. Drugie źródło napędu to 4 silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, sterowane ze specjalnego falownika. Testy fabryczne wykazały, że pojazd może osiągnąć 300 km/h w 233 sekund –o 120 sekund krócej niż zespoły KTX.
Generalna ideą pojazdu jest sprawdzenie w południowokoreańskich technologii rozłożonego napędu. Koreańską linię charakteryzują niewielkie dystanse pomiędzy stacjami, wynikające z dużej liczby znaczących ośrodków miejskich położonych w sąsiedztwie trasy kolei.
W toku testów zaobserwowano znaczne opory, na które napotykał ślizgacz odbieraka. Dokonano jego modyfikacji, tak aby zmniejszyć hałas, opór powietrza i drgania w płaszczyźnie pionowej. Wyzwania związane z rozłożonym napędem, które należy pokonać, to odizolowanie pasażerów od hałasu głównego transformatora, wózków, półprzewodników wysokiej mocy i wyłącznika szybkiego.
Konstrukcja pudeł została wykonana z aluminium i kompozytów, a przekrój nadwozia zmodyfikowano pod kątem maksymalnego obniżenia masy. Dokonano optymalizacji masy wszystkich komponentów elektrycznych i baterii. W trakcie konstruowania przedniego członu wykorzystano algorytm genetyczny, przy czym punkt wyjścia stanowiła hybryda rozwiązań francuskich i niemieckich. Pojazd produkcyjny będzie charakteryzował się mocą 9,84 MW. Specjalnie dla pojazdu opracowano nowe konstrukcje wózków i aktywne zawieszenie.
W toku testów, do 2015 roku pojazd ma wykonać 100 000 km. HEMU-430X ma osiągać 300 km/h w ciągu mniej niż 4 minut i prędkość maksymalną na dystansie krótszym niż 12 km.
Południowokoreański system kolei dużych prędkości funkcjonuje od 2004 roku, przy czym jego budowa rozpoczęła się w 1992 roku i została spowolniona przez kryzys w 1997 roku.
Zdjęcie całego EZT HEMU-430X na forum skyscrapercity – http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=91554918&postcount=52947
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024