Ułan Bator: Mongolia przejdzie z rozstawu 1520mm na standardowy 1435mm
Jak informuje agencja Interfax, rząd Rosji rozpatruje możliwość przekazania zarządu mongolskich kolei Ułan-Batorskaja Željeznaja Daroga (UBŽD) rosyjskim kolejom RŽD przez przekazanie jej całego pakietu tych akcji, które dotychczas były własnością skarbu państwa. Wiąże się to z faktem porozumienia rządów obu krajów o tym, że Rosja będzie inwestować w tą kolej.
Historia budowy UBŽD jest dosyć tragikomiczna. W 1915 r. mongolski cesarz Bogd VIII Žawzandamba wydał dekret o budowie kolei, która miała ułatwić transport wydobywanych minerałów, ale faktyczna budowa pierwszego 43-kilometrowego odcinka między Ułan-Bator i Nalajch rozpoczęła się dopiero za czasów sowieckiej okupacji w 1938 r.
W 1949 r. sowieci podpisali z marionetkowym rządem mongolskim umowę o powołaniu do życia wspólnej spółki akcyjnej UBŽD, ale pierwszy pociąg pasażerski z Ułan-Bator do Moskwy ruszył dopiero po upadku sowieckiej okupacji. W 2004 długość mongolskich kolei wyniosła 1810 km. Jest to linia szerokotorowa Ułan-Ude – Nauszki – Sükhbaatar – Ułan-Bator – Zamy-Üüd – Erenhot w Chinach.
Problem rozbudowy i modernizacji UBŽD podjęto już w końcu ubiegłego roku, kiedy Gazprombank oświadczył, że rozpatruje możliwość inwestowania w rozwój UBŽD w wysokości 1,5 mld $, a na początek przeznaczy 20 mln $ na modernizację istniejącej 1810 kilometrowej linii.
Chwilowo pakietem akcji UBŽD zarządza Rosyjska Federalna Agencja Transportu Kolejowego Rosżeldor. Rzecznik agencji oznajmił dziennikarzowi agencji Interfax, że już dawno rozpatrują możliwość przekazania tych akcji w ręce RŽD, bo tylko to może przyspieszyć modernizację i rozwój tych kolei.
Tymczasem rząd mongolski do sprawy swojej kolei w rzeczywistości podchodzi jednak z zupełnie innego punktu widzenia. Rzecznik ułanbatorskiego rządu prosto z mostu oświadczył niedawno przedstawicielowi agencji Interfax, że rząd mongolski rozpatruje możliwość powołania do życia zupełnie samodzielnego narodowego towarzystwa kolejowego. Dlatego też nie tylko zamierzają kupić dla swoich kolei lokomotywy i wagony produkcji USA, ale także zbudować normalnotorową sieć kolejową o rozstawie 1435 mm, w przeciwieństwie do obecnego rosyjskiego standardu 1520 mm.
Dzięki temu Mongolia uzyskałaby normalnotorowe połączenie z Chinami i przez Chiny z Indochinami oraz z Afganistanem i Iranem i dalej z Europą, co wykluczy każdorazową konieczność wymiany na granicy wózków wagonowych, a zarazem jakąkolwiek zależność od Rosji – donosi mongolska agencja prasowa Montsame.