Układy smarowania kół TriboTec OK-2
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}
Czeska firma TriboTec, produkująca układy smarowania i hydrauliki, została założona w 1995 roku, przy czym jej historia sięga 1925 roku. W ofercie przedsiębiorstwa znajduje się układ smarowania obrzeży kół OK-2 przeznaczony dla lokomotyw.
- zmniejszenie nakładów na wymianę kół ze względu na zmniejszone zużycie kołnierza,
- zmniejszenie deformacji szyn,
- zmniejszenie zużycia energii poprzez redukcję tarcia obrzeży o szyny,
- zmniejszenie ryzyka wykolejenia pojazdu,
- zmniejszenie emisji hałasu
- skrócenie czasu obsługi pojazdów ze względu na zmniejszenie nakładów pracy na obsługę kół.
W systemie zastosowano smar MOGUL OKO OK –mydło aluminiowe, przy czym dostępne są również MADIT OHV 000 lub BECHEM ECORAIL 8100. Dawka smaru wynosi od 0,1 do 0,8 cm3. Pojemność zbiornika smaru to 5 lirów. Zakres pracy systemu to od -30 do +40 stopni. Maksymalne ciśnienie tłoczenia to 0,8 MPa, a robocze –0,5 MPa. Napęd systemu jest pneumatyczny. Dostępne napięcia zasilania to 24 V, 48 V i 110 V, przy czym zakres tolerancji napięć wynosi +25%/–30%. Maksymalny pobór prądu wynosi 1 A. Masa systemu zależy od rozwiązania projektowego –każde jest dedykowane dla konkretnego pojazdu. Żywotność układu wynosi 30 lat i 2 500 000 cykli.
- zespół przygotowania powietrza (zawór odcinający, filtr, manometr),
- pompa pneumatyczna ze zbiornikiem środka smarnego,
- mieszacz do przygotowania mieszaniny powietrza i smaru,
- dysze natryskowe z uchwytami,
- przewody smarowe i pneumatyczne,
- osprzęt elektryczny.
Najważniejsze elementy systemu to zbiornik środka smarnego pompy, mieszacz, przewody i dysze natryskowe. Elementy te tworzą wspólnie zespół, przy czym jeden obsługuje pierwszą, a drugi ostatnią oś pojazdu kolejowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pompa tłoczy smar cały czas, dopóki doprowadzone jest sprężone powietrze, jednakże dla poprawnego systemu konieczne jest wykorzystanie sterownika lokomotywy lub oddzielnego sterownika systemu smarowania.
System sterowany jest pneumatycznie. W trakcie jazdy, środek smarujący jest kierowany na obrzeża pierwszych kół poprzez specjalne dysze. Tym samym, środkiem smarującym pokryte są nie tylko obrzeża, ale i powierzchnie główek szyn, dzięki czemu smarowane są wszystkie następne koła pociągu.
Zastosowany smar spełnia normę EN 50125-1. Jego klasa temperaturowa to T1 (od -30 do + 40 stopni). W ciągu doby minimalna dopuszczalna przez 6 godzin temperatura to -33 stopnie. Maksymalna dopuszczalna wysokość to 1400 m n. p. m. Dopuszczalna wilgotność względna to 75%.