UE przeznaczy 880 mln euro na modernizację polskich kolei
Komisja Europejskapoinformowała w piątek, że w ramach polityki spójności zatwierdziła dwa dużeprojekty dotyczące modernizacji polskiej sieci kolejowej oraz zwiększenia jejwydajności przewozowej i bezpieczeństwa. Wsparcie z unijnej kasy wyniesie 880mln euro.
Oba projekty, których realizacja powinna się rozpocząć wstyczniu 2023 roku, zapewnią promocję kolei jako czystego ekologicznie ikonkurencyjnego środka ogólnokrajowego transportu – głosi komunikat KE.
„W pełni zharmonizowane połączenia kolejowe w ruchupasażerskim i towarowym zwiększą spójność terytorialną Polski, zapewniającjednocześnie w dłuższej perspektywie lepszą jakość powietrza w kraju. Tokolejna w polityce spójności historia z sukcesem” – oświadczył komisarz UEds. europejskiej polityki sąsiedztwa Johannes Hahn.
Blisko 838 mln euro zostanie przeznaczone na modernizacjęliczącego 214,5 km długości południowego odcinka linii kolejowej nr 131, któryłączy stację Chorzów Batory ze stacją Zduńska Wola Karsznice. Biegnąca zChorzowa do Tczewa trasą przedwojennej magistrali węglowej linia nr 131 wchodziw skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Na wspomnianym odcinku zostaniewymieniona nawierzchnia torowa wraz ze wzmocnieniem jej podłoża orazzmodernizuje się lub na nowo wybuduje mosty i wiadukty, co zapewni skrócenietam czasu przejazdu pociągów towarowych o 37 minut, a międzyregionalnychpasażerskich o blisko pół godziny.
Dodatkowe ponad 43 mln euro z unijnych funduszy pomoże wsfinansowaniu zakupu ponad 930 kolejowych platform kolejowych do przewozukontenerów. Będą one obsługiwać 91 pokrywających cały obszar Polski połączeńmiędzy terminalami kontenerowymi – tak lądowymi, jak i morskimi.
„Celem jest przeniesienie przewozu towarów z dróg natory kolejowe, co ma służyć ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i zwiększeniubezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby jeżdżących po nichciężarówek” – zaznacza komunikat KE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomina też, że Polska jest największym beneficjentemfunduszy z polityki spójności, gdyż zapewniły jej one od czasu wstąpienia do UEw 2004 roku budowę lub modernizację 12200 km dróg, uzyskanie dostępu dointernetu szerokopasmowego dla 9,1 mln osób oraz utworzenie 151 tys. miejscpracy.
W następnym długoterminowym budżecie UE Polska, mimoprzewidzianych cięć ma pozostać w gronie największych beneficjentów funduszyspójności. KE zaproponowała przekazanie ponad 72 mld euro na wsparcietransformacji polskiej gospodarki, tak by stała się ona bardziej ekologiczna,konkurencyjna i innowacyjna.
„