Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UE nie chce inwestować w Polskie KDP

inforail
20.10.2011 11:07

Polski rząd obiecał Brukseli, że do 2030 roku wybuduje szybką kolej. Na razie musi to robić za własne pieniądze – pisze Rzeczpospolita.- Budowa szybkiej kolei w Polsce została wpisana na listę projektów kluczowych, które mają powstać do 2030 roku, by to się stało musieliśmy mieć deklaracje rządu, że zakończy projekt w terminie –mówi Ellen Kray, koordynator projektów TEN-T w Austrii, Polsce i Słowacji.
Jak wyjaśnia, w nadchodzącej perspektywie budżetowej na lata 2014 – 2020 Bruksela przyzna jedynie środki na dokończenie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji. –Na około 44 proc. polskiej sieci kolejowej maksymalna prędkość pociągów wynosi 80 km na godzinę. To w naszym rozumieniu nie jest dobra sieć kolejowa. Polska musi skupić się na nadrobieniu zaległości w pierwszej kolejności. W drugiej na budowie szybkiej kolei – wyjaśnia Kray.
Zabiegamy w Brukseli o zgodę na wykorzystywanie dotacji unijnych na rewitalizację linii kolejowych, czyli prace odtworzeniowe, które są znacznie tańsze niż modernizacje a przynoszą podobne efekty. –Sprawa nie jest przesądzona. W rozmowach z Polską na temat ewentualnego przesunięcia 1,2 mld euro z torów na drogi jest poruszana ta kwestia –przyznaje Kray.
KDP w Polsce ma biec z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. PKP Polskie Linie Kolejowe rozważa realizację inwestycji w ramach partnerstwa publiczno–prywatnego. Szczegóły.