Tylko 9 Pendolino wyjedzie w grudniu

inforail
17.11.2014 10:10

Zamiast 13 składów, 14 grudnia br. na trasy wyruszy 9 składów Pendolino – poinformowała PAP rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Dodała, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.

’Obecnie w Polsce jest 17 składów Pendolino, z których do dziś 11 przeszło restrykcyjne testy i są gotowe do przewozu pasażerów. W związku z tym w grudniu wykorzystamy maksymalnie 15 pojazdów, z czego 9 do jazdy z pasażerami a pozostałe stanowić będą niezbędną rezerwę’ – powiedziała Szopowska. Dodała, że na niektórych trasach, na których miały jeździć pociągi Pendolino pojadą składy Express InterCity.
 
Jak zaznaczyła Szopowska, decyzja o zmniejszeniu liczby Pendolino związana jest z bezpieczeństwem pasażerów. 'Wdrożenie nowych pociągów musi odbyć się odpowiedzialnie, ze względu na opóźnienie w dostarczeniu składów przez producenta, czas potrzebny na testy uległ drastycznemu skróceniu’ – podkreśliła Szopowska.
 
W nocy z soboty na niedzielę miała rozpocząć się sprzedaż biletów na Pendolino. W kasach na dworcach sprzedaż ruszyła w nocy ale w internecie biletów nie można kupić do tej pory. Sprzedaż biletów z założenia ma być prowadzona w tzw. dynamicznym systemie sprzedaży. 'Celem wprowadzenia nowej strategii cenowej jest zwiększenie liczby przewiezionych pasażerów przy jednoczesnej maksymalizacji przychodów spółki. Pasażerowie planując podróż w wyprzedzeniem mogą kupić bilet w atrakcyjnej cenie’ – dodała Szopowska.
 
Bilety będą sprzedawane w cenach od 49 do 150 zł, z wyjątkiem tras Trójmiasto –Kraków/Katowice, gdzie cena maksymalna wyniesie 189 zł.
 
Szopowska zaznaczyła, że wprowadzenie na polskie tory pociągów Pendolino pozwoli na skrócenie czasu podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie około 2 i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godziny, a do Wrocławia 3 godziny 40 minut.
 
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.
 
W październiku br. PKP Intercity zawarło porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.
 
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.