Tunel do dworca Łódź Fabryczna prawie gotowy

inforail
03.09.2015 10:39

Kończą się prace w tunelu prowadzącym do dworca ŁódźFabryczna ? poinformował Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK. Bliskodwukilometrowy podziemny odcinek prowadzący od ulicy Niciarnianej donowobudowanej stacji jest już gotowy w 90 procentach. Zakończyło się takżeszklenie trzech świetlików na ogromnej kopule dworca. Po zakończeniu inwestycjidworzec będzie mógł obsłużyć nawet 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie.

Jak informują PKP PLK na ukończeniu jest odcinek tunelupomiędzy ulicami Niciarnianą i Kopcińskiego. Zakończył się montaż szyn, trwamontaż urządzeń sterowania ruchem oraz budowa ostatniego 155-metrowego odcinkatunelu pod ulicą Kopcińskiego.

Tunel ma 1,7 kmdługości i kończy się 16,5 m pod ziemią, co stanowiło spore wyzwaniekonstrukcyjne ze względu na trudny geologicznie teren i obecność wódpodziemnych. Grubość zewnętrznych ścian tunelu przekracza 1 m, natomiast płytygórnej sięga nawet 2,5 m.

Na dworcu Łódź Fabryczna zakończyło się już szklenie trzechtzw. świetlików. To pokryte szkłem kopuły, przez które światło słoneczne będziedocierało na najniżej położony poziom peronów.

W hali głównej, 16 metrów pod ziemią, wykonawca zbudował jużcztery perony. Trzy z nich o długości 400 metrów i jeden ? 300 metrów. Trwamontaż instalacji: odwodnieniowej,wentylacyjnej oraz montaż instalacji przeciwpożarowej.

Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu, obejmuje montaż 12,5km torów. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowanopod koniec roku. Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych. PKP Polskie LinieKolejowe S.A. podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Pracewspółfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku. Częśćinwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol,Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.

PKP PLK przypominają, że Łódź Fabryczna to jeden znajnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Nowa stacja będzie w stanieodprawić 20-krotnie więcej pasażerów niż obecnie. Nowy trzypoziomowy obiektbędzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi. Na drugim poziomie, ulokowanym16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmiomatorami. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miałapowierzchnię ok. 65 tys. metrów kwadratowych, co jest odpowiednikiem 6pełnowymiarowych boisk piłkarskich.