Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tunel dla łódzkiego metra z zielonym światłem

inforail
29.08.2018 06:48

Nic już nie stoi naprzeszkodzie, by za 4 lata powstał tunel kolejowy pod Łodzią – powiedziałmarszałek woj. łódzkiego Witold Stępień we wtorek, po ogłoszeniu decyzji UE oprzekazaniu 411 mln euro na budowę tunelu średnicowego, łączącego stacje ŁódźFabryczna i Łódź Kaliska.

„Finansowanie UE zapewnione, wykonawca wybrany,projektowanie trwa – nic już nie stoi na przeszkodzie, by powstał tunelkolejowy pod Łodzią z dwoma dodatkowymi przystankami na Śródmieściu i Polesiu,i byśmy za cztery lata mogli zobaczyć zupełnie inny system komunikacji wŁodzi” – podkreślił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień na konferencjizwołanej po ogłoszeniu decyzji Komisji Europejskiej o przekazaniu 411 mln eurona budowę tunelu średnicowego pod Łodzią.

Będzie to drugi etap inwestycji, w ramach której w latach2007-2013 UE sfinansowała inwestycje rzędu 242 mln euro w renowację łódzkiegowęzła kolejowego i dworców na stacjach Łódź Fabryczna i Łódź Widzew. Obecnyprojekt powinien zostać ukończony w styczniu 2022 r. Zakłada on poprowadzeniepodziemnej linii kolejowej od Łodzi Fabrycznej w kierunku zachodnim. Podmiastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacjiŁódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska.

Dzięki tunelowi średnicowemu, Łódź Fabryczna stanie siędworcem przelotowym. Przez ścisłe centrum miasta będą mogły jechać zarównopociągi regionalne, jak i dalekobieżne – na osi Wschód–Zachód (przez stacjeŁódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi Północ–Południe (przez stacje ŁódźWidzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec). Inwestorem głównym jest PKP PLK, awysokość dofinansowania UE sięga 85 proc. wartości projektu.

„Dzięki działaniom prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej imarszałka woj. łódzkiego Witolda Stępnia udało się wywalczyć dwie stacjepośrednie – przy ul. Zielonej i przy ul. Ogrodowej (stacje Łódź Śródmieście iŁódź Polesie – przyp. red.). Dzięki temu tunel pod Łodzią będzie mógłfunkcjonować jako metro” – zaznaczył dyr. Wydziału Zarządzania Projektamiw łódzkim magistracie Robert Kolczyński.

Jak dodał, obecnie trwają prace koncepcyjne zmierzające doopracowania dokumentacji technicznej inwestycji. Miasto jest w stałym kontakciez PKP PLK i na bieżąco konsultuje takie zagadnienia jak przebieg tunelu, wyglądi funkcjonalność stacji Łódź Śródmieście i Łódź Polesie. Zgodnie zharmonogramem, prace budowlane powinny zacząć się wiosną przyszłego roku.

„W ramach właśnie procedowanego porozumienia miastochce przeznaczyć ok. 70 mln zł na inwestycje na styku kolei i terenówmiejskich. Będą to przejścia nad liniami kolejowymi, m.in. budowa dwóchwiaduktów przy ul. Rokicińskiej w śladzie ul. Hetmańskiej i ul. Malowniczej.Chcemy, by na skrzyżowaniu ul. Zielonej i al. Kościuszki powstał węzełmultimodalny integrujący przystanki tramwajowe na linii północ-południe.Rozmawiamy z PKP o bezpośrednich zejściach z przystanków tramwajowych do stacjiŁódź-Śródmieście” – podał Kolczyński.

Zdaniem wicedyrektora Zarządu Dróg i Transportu w ŁodziMacieja Sobieraja, tunel średnicowy to kluczowa inwestycja transportowa, którana na pewno przyspieszy podróże nie tylko pomiędzy dzielnicami, ale równieżmniejszymi miastami aglomeracji i regionu – jak Zgierz, Pabianice, Koluszki.”To szansa na skok w rozwoju gospodarczym miasta, ponieważ obecniepracodawcy poszukują pracowników coraz dalej od jego centrum – tunel dajeszansę na szybki i sprawny transport” – ocenił.

Decyzję KE skomentował także kandydat Zjednoczonej Prawicyna prezydenta Łodzi Waldemar Buda.

„To spodziewana decyzja, ale też dowód na to, żedyskusje i konflikty o różne pragmatyczne sprawy nie przesądzają kwestiiwspółfinansowania przez UE wielu projektów, na których Polsce zależy. Bardzosię cieszę, że łódzki projekt na tak ogromną kwotę znalazł uznanie KE. +Minimetro+ dla Łodzi jest przełomowym projektem rządowym, który będzie realizowanyw najbliższych latach. Wierzymy, że te środki przyspieszą realizacjęinwestycji” – podkreślił.