Trzydzieści dwie nowe jednostki ZSSK, będą kolejne

inforail
23.05.2013 12:31
Słowackie Koleje ZSSK odebrały, w obecności Ministra Transportu i przedstawicieli Komisji Europejskiej, ostatnią, dziesiątą jednostkę push-pull, wyprodukowaną przez Škoda Vagónka Ostrava. Dostarczenie tej jednostki zakończyło realizację projektu odnowy taboru, w ramach którego przewoźnik zakupił, za środki z Unii Europejskiej i budżetu państwa, łącznie 32 składy. W tym samym czasie podpisana została kolejna umowa, także ze Skodą, na dostawę kolejnej jednostki, z możliwością dokupienia następnych ośmiu składów. Pierwszy pociąg ma zostać dostarczony latem 2014 roku, ostatni, jeżeli opcja dojdzie do skutku w 2015 roku. Nowe jednostki zostaną także dofinansowane przez unijne pieniądze, w ramach drugiego projektu, ale tym razem z Funduszu Spójności. Na zrealizowanie tego przedsięwzięcia ZSSK będą potrzebowały 180 mln €. Składy mają zostać skierowane do obsługi ruchu aglomeracyjnego w okolicy Bratysławy i Koszyc. „Podpisana dziś umowa to kontynuacja naszych działań, zmierzających do poprawy komfortu podróżowania naszych pasażerów. Osiągnięcie tego celu umożliwi wprowadzenie do ruchu nowych pociągów”–powiedział  Paweł Gabor, szef ZSSK.        
951 (źródło: ZSSK)671 (źródło: ZSSK)861 (źródło: ZSSK)
W latach 2010 – 2013 ZSSK wzbogaciły swój park taborowy o 32 nowe jednostki, wyprodukowane przez Skodę: 10 elektrycznych piętrowych jednostek (EPJ 671), 10 jednostki push-pull (951) oraz przekazane przez ZOS Vrutky 12 sztuk jednostek dieslowskich serii 861. Elektryczne piętrowe jednostki zostały skierowane do pracy na trasach Nove Mesto – Żylina – Koszyce – Lipany, Koszyce – Čierna nad Tisou i Żylina – Čadca. Piętrowe pociągi push-pull kursują między Kútmi i Štúrovom, Novými Zámkami i Komárnom oraz Bratysławą i Novym Miastem nad Váhom. Jednostki dieslowskie obsługują połączenia wokół Humenného, ​​Preszowa, Koszyc, a także między Novými Zámkami, Nitrou i Prievidzou. W 2012 roku nowe jednostki przewiozły ponad 6.000.000 zadowolonych pasażerów. W pierwszym kwartale 2013 roku jest ich już ponad 2.000.000. Badania satysfakcji pasażerów, które ZSSK prowadzą, potwierdzają zadowolenie pasażerów podróżujących nowymi pociągami oraz fakt, że doceniają oni komfort i czystość tych jednostek. Słowacja to dla nas bardzo ważny rynek – mówi JiříParuza, szef Škoda Vagonka. Cieszy nas, że nadal będziemy dostarczać nasze pociągi dla ZSSK – dodaj. Paruza przypomniał także, że Skoda dostarcza słowackiemu przewoźnikowi lokomotywy serii 109E2, a także modernizuje maszyny 263.