Trzy szynobusy do kupienia

inforail
09.08.2023 08:45

Województwo Zachodniopomorskie podjęło trzecią próbę sprzedaży trzech spalinowych składów SA136.

I mamy obniżkę ceny.

Co na sprzedaż?

Przedmiotem sprzedaży są trzy sztuki używanych, trójczłonowych, spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT), typu 219M, o oznaczeniu kolejowym SA136-007,SA136-008,SA136-009.

Cena wywoławcza to 26.700.000 zł netto, w tym:
1) SA136-007 – 8.900.000 zł netto,
2) SA136-008 – 8.900.000 zł netto,
3) SA136-009 – 8.900.000 zł netto.

Oferty można składać do 28 sierpnia 2023 roku.

We wcześniejszych próbach sprzedaży pojazdów wyceniono je na 11.000.000 zł netto każdy. Mamy zatem obniżkę.

Do obsługi linii niezelektryfikowanych o dużym i średnim obciążeniu przeznaczone są spalinowe trzyczłonowe autobusy szynowe typu 219M serii SA136 wyprodukowane w latach w latach 2010 – 2011 których producentem jest PESA Bydgoszcz. W roku 2010 na zlecenie Województwa Zachodniopomorskiego w trybie przetargu nieograniczonego zakupiono dwanaście sztuk trzyczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych serii SA136 o nr 001 do 012. Pojazdy wyposażone są w   klimatyzację przedziału pasażerskiego, wysokie fotele z zagłówkami, pokładową sieć  WiFi oraz przystosowane do prowadzenia ruchu w trakcji wielokrotnej (do trzech pojazdów). Prędkość maksymalna pojazdu wynosi 120 km/h, pojemność zbiorników z paliwem 2x700 l. Niska podłoga zajmuje 30% powierzchni pojazdu. Na pojeździe znajdują się również dwie toalety z obiegiem zamkniętym, miejsca na trzy rowery z możliwością powiększenia powierzchni na duży bagaż, czy wózek dla osób o graniczonej możliwości poruszania się. Wszystkie człony posiadają po jednej parze drzwi o prześwicie 1300 mm. Ze względu na sposób połączenia członów ze sobą, nie jest możliwe skracanie i wydłużanie pojazdu w warunkach eksploatacyjnych, jednakże istnieje możliwość łączenia do trzech pojazdów tego samego typu w trakcję wielokrotną, a także pojazdami serii SA139.

Pojazdy zbudowano w układzie członów: silnikowy – doczepny - silnikowy, pierwszy i ostatni wózek to dwuosiowe wózki napędne typu 24MN lub 24MNb, a dwa środkowe wózki to wózki toczne w systemie Jakobsa typu 37ANk lub 37ANb. Producentem wszystkich wózków jest PESA S.A. Każdy pojazd posiada 2 silniki MAN D2876LUE623 o mocy 382 kW sprzężone z przekładnią Voith. Jednostka posiada system zabezpieczeń łagodzących skutki ewentualnego zderzenia czołowego. Przy prędkości do 5 km/h energia jest przejmowana sprężyście przez absorber hydrauliczny znajdujący się przy mocowaniu sprzęgu do karoserii. Kolejne absorbery, znajdujące się po bokach sprzęgu, są w stanie przyjąć całą energię zderzenia z prędkością 15 km/h, chroniąc pudło pojazdu przed uszkodzeniem. Przy wyższych prędkościach deformacji ulega strefa zgniotu karoserii, mająca zapewnić bezpieczeństwo przestrzeni pasażerskiej do prędkości 30 km/h. Pojazd wyposażony jest w kilka nowoczesnych systemów ułatwiających pracę maszynisty oraz ograniczających koszty eksploatacji pojazdów. Jednym z nich jest układ prędkości zadanej (tempomat) bardzo ułatwiający utrzymanie rozkładowej prędkości pociągu bez względu na profil linii kolejowej i warunki atmosferyczne. Dodatkowo pojazd został wyposażony w system aplikacji dyspozytorskiej firmy AKSEL połączony z komputerem pokładowym, który przekazuje maszyniście (a także poprzez sygnał GPS dyspozytorowi taborowemu) informacje o aktualnym stanie poszczególnych podsystemów pojazdu istotnych dla jego prawidłowego funkcjonowania. Ponadto maszynista ma do dyspozycji system elektronicznej edycji służbowego rozkładu jazdy, dzięki czemu posiadanie książkowych rozkładów jazdy staje się zbędne.  System na bieżąco pokazuje obsłudze pociągu kilometraż linii kolejowej i obowiązującą w danym miejscu prędkość maksymalną, rozkładowe postoje oraz czas jazdy pomiędzy kolejnymi stacjami i występujące na linii ograniczenia prędkości.

Pojazdy w latach 2018-2019 zostały poddane przeglądowi poziomu czwartego.

Podstawowe dane techniczne pojazdu

Układ członówsilnikowy (człon A) – doczepny (człon C)  - silnikowy (człon B)
Wymiary (dł x szer x wys)55570 x 2883 x 4185 mm
Szerokość toru1435 mm
SkrajniaWg UIC 505-1 i UNI 7952
Układ osiB'2'2'B'
Masa pojazdu146 t
Silnik spalinowy2x MAN D2876LUE623 o mocy 382 kW sprzężone z przekładnią Voith
Prędkość maksymalnado 120 km/h
Zbiornik paliwaczłon A i B – po 700 l, człon C 146 l (kocioł grzewczy)
Wózek napędowytypu 24MNb
Wózek pośredni (toczny)typu 37ANb
Układ pomieszczeń pojazdubezprzedziałowy, siedzenia w układzie naprzeciwległym i szeregowym
Liczba miejsc siedzących150 stałych + 7 uchylnych
Kabina maszynistyNa obu końcach pojazdu
Przewóz osób z niepełnosprawnościamiW części niskopodłogowej członu A
Przestrzeń na większy bagażw części niskopodłogowej członu A i B
Przedziały WCZabudowane w członach A i B (jedna dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami), toalety wyposażone w system zamknięty
Minimalny promień łuku≥ 160 m w warunkach eksploatacyjnych; ≥ 75 m w warunkach warsztatowych
Bateria akumulatorów2x400 Ah zabudowana w członach A i B
System hamulcowyKNORR, KE
Systemy bezpieczeństwaSHP i radio – stop
Systemy pokładowe1.     Zewnętrzy i wewnętrzny system informacji pasażerskiej 2.     System kontroli i diagnostyki pojazdu 3.     System WiFi 4.     Monitoring 5.     Klimatyzacja kabinowa i przedziałowa 6.     Trakcja wielokrotna (do trzech pojazdów)
Dodatkowy stopieńWysuwany automatycznie przy każdych drzwiach wejściowych do pojazdu
Rampa dla wózkówPrzenośna rozkładana rampa typu LWxx-04

Aktualny stan km od produkcji, od ostatniej naprawy okresowej P4/P5:

dla pojazdu SA136-007 stan  kilometrów od ostatniej naprawy P4 wynosi  530.015 km (stan na dzień 01.08.2023r ).

dla pojazdu SA136-008 stan kilometrów od ostatniej naprawy P4 wynosi  597.012 km   (stan na dzień 01.08.2023r).

dla pojazdu SA136-009 stan kilometrów od ostatniej naprawy P4  wynosi   627.768 km (stan na dzień 01.08.2023r).