Trzeci tor, więcej pociągów

inforail
11.10.2016 06:52

Nawet miliard złotychkosztować może planowana budowa trzeciego toru między stacją Poznań Główny astacją Poznań-Wschód. Inwestycja, według założeń, ma być zrealizowana do 2023roku i ma być elementem budowy systemu kolei metropolitalnej.

Poznańska Kolej Metropolitalna ma docierać do miastpołożonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania.W godzinach szczytu trasy te obsługiwane powinny być przez składy jeżdżące zczęstotliwością co 30 minut.

W poniedziałek w Poznaniu przedstawiciele samorządów miasta,województwa, oraz spółki PKP PLK podpisali porozumienie o współpracy w celuwykonania studium wykonalności dla realizacji inwestycji. Wicemarszałekwojewództwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił na konferencjiprasowej, że bez rozbudowy infrastruktury nie ma szans na budowę w regioniesprawnego systemu kolei metropolitalnej.

„Na pewnych kierunkach mamy już do czynienia z kolejąmetropolitalną, tam pociągi w godzinach szczytu poruszają się co 30 minut. Takistan mamy w kierunku na Wągrowiec, gdzie jeżdżą 24 pary pociągów na dobę, orazmiędzy Poznaniem a Gnieznem, gdzie mamy 27 par pociągów. Zbliżony to tegostandardu jest również kierunek do Wrześni i Konina” – powiedział.

Jak dodał, ze względów technicznych i technologicznych wyczerpująsię możliwości zwiększenia liczby pociągów wjeżdżających w godzinach szczytu nastację Poznań Główny. „Jednym z warunków dalszego rozwoju jest zwiększenieprzepustowości torów wybiegających z Poznania na północny-wschód. Koniecznajest więc dobudowa trzeciego toru do stacji Poznań-Wschód. Ta inicjatywaznalazła się w podpisanym w 2014 roku Kontrakcie terytorialnym dlawojewództwa” – powiedział Jankowiak.

Stronami podpisanego w poniedziałek porozumienia są:Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Strony zobowiązały się do wspólnego pokrycia kosztów przygotowania studium. Możeto być koszt ok. 1,5 mln zł.

Dyrektor Regionu Realizacji Inwestycji PKP PLK S. A. PawełNeumann przyznał, że planowana inwestycja jest dość skomplikowana, będzie sięwiązać z dość poważną przebudową obecnego układu torów; może kosztować odkilkudziesięciu milionów nawet do ok. miliarda zł. Inwestycja miałaby byćsfinansowana z udziałem środków unijnych. Budowany na odcinku ok. 5 km trzeci torbędzie musiał w dwóch miejscach pokonać rzekę. Połączenie przebiegać też będzieprzez ok. 10 wiaduktów.

Przygotowanie studium wykonalności wraz z opracowaniemraportu oddziaływania na środowisko i uzyskaniem decyzji środowiskowej jestpierwszym elementem dla realizacji inwestycji. Według założeń, wykonaniestudium powinno nastąpić do końca grudnia 2018 roku.