Trzeci tor, więcej pociągów
Nawet miliard złotychkosztować może planowana budowa trzeciego toru między stacją Poznań Główny astacją Poznań-Wschód. Inwestycja, według założeń, ma być zrealizowana do 2023roku i ma być elementem budowy systemu kolei metropolitalnej.
Poznańska Kolej Metropolitalna ma docierać do miastpołożonych przy dziewięciu liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania.W godzinach szczytu trasy te obsługiwane powinny być przez składy jeżdżące zczęstotliwością co 30 minut.
W poniedziałek w Poznaniu przedstawiciele samorządów miasta,województwa, oraz spółki PKP PLK podpisali porozumienie o współpracy w celuwykonania studium wykonalności dla realizacji inwestycji. Wicemarszałekwojewództwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak podkreślił na konferencjiprasowej, że bez rozbudowy infrastruktury nie ma szans na budowę w regioniesprawnego systemu kolei metropolitalnej.
„Na pewnych kierunkach mamy już do czynienia z kolejąmetropolitalną, tam pociągi w godzinach szczytu poruszają się co 30 minut. Takistan mamy w kierunku na Wągrowiec, gdzie jeżdżą 24 pary pociągów na dobę, orazmiędzy Poznaniem a Gnieznem, gdzie mamy 27 par pociągów. Zbliżony to tegostandardu jest również kierunek do Wrześni i Konina” – powiedział.
Jak dodał, ze względów technicznych i technologicznych wyczerpująsię możliwości zwiększenia liczby pociągów wjeżdżających w godzinach szczytu nastację Poznań Główny. „Jednym z warunków dalszego rozwoju jest zwiększenieprzepustowości torów wybiegających z Poznania na północny-wschód. Koniecznajest więc dobudowa trzeciego toru do stacji Poznań-Wschód. Ta inicjatywaznalazła się w podpisanym w 2014 roku Kontrakcie terytorialnym dlawojewództwa” – powiedział Jankowiak.
Stronami podpisanego w poniedziałek porozumienia są:Województwo Wielkopolskie, Miasto Poznań i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Strony zobowiązały się do wspólnego pokrycia kosztów przygotowania studium. Możeto być koszt ok. 1,5 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dyrektor Regionu Realizacji Inwestycji PKP PLK S. A. PawełNeumann przyznał, że planowana inwestycja jest dość skomplikowana, będzie sięwiązać z dość poważną przebudową obecnego układu torów; może kosztować odkilkudziesięciu milionów nawet do ok. miliarda zł. Inwestycja miałaby byćsfinansowana z udziałem środków unijnych. Budowany na odcinku ok. 5 km trzeci torbędzie musiał w dwóch miejscach pokonać rzekę. Połączenie przebiegać też będzieprzez ok. 10 wiaduktów.
Przygotowanie studium wykonalności wraz z opracowaniemraportu oddziaływania na środowisko i uzyskaniem decyzji środowiskowej jestpierwszym elementem dla realizacji inwestycji. Według założeń, wykonaniestudium powinno nastąpić do końca grudnia 2018 roku.
„