Trzeci tor w Poznaniu=więcej pociągów

inforail
09.03.2018 14:47

W 2019 roku gotowe mabyć studium wykonalności dotyczące budowy trzeciego toru między PoznaniemGłównym a Poznaniem Wschodnim. Dzięki nowemu torowi przez stolicę Wielkopolskibędzie mogło przejeżdżać więcej pociągów.

Tą trasą do Poznania wjeżdżają pociągi łączące miasto m.in.z Warszawą, Wrześnią i Gnieznem. Na razie nie wiadomo, kiedy mogłaby ruszyćbudowa trzeciego toru, rozpatrywana będzie też możliwość budowy dwóch nowychtorów. Wartość inwestycji może przekraczać miliard zł.

Jak podkreślił w piątek na konferencji prasowej wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel, trzeci tor między stacjami Poznań Główny iPoznań Wschód umożliwi zwiększenie przepustowości Poznańskiego WęzłaKolejowego.

„Polska kolej stała się koleją, w którą wartoinwestować, o którą warto dbać. Jest to również polityka obecnego rządu, któryrealizuje m.in. ogromny program inwestycyjny, z prawie 67 mld zł przeznaczonymina twardą infrastrukturę w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Łącznie, do2023 roku, trzeba mówić o 100 mld zł wydatków państwa polskiego na kolej”- powiedział.

Wartość realizowanego do lipca 2019 roku studium, to blisko1,3 mln zł; jest ono współfinansowane z budżetów PKP PLK, samorządu województwai stolicy regionu.

Obejmuje m.in. analizę układów torowych, obiektówinżynieryjnych, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wyposażenie peronów, siećtrakcyjną. Arnold Bresch z zarządu PKP PLK powiedział, że studium określi m.in.zakres budowy – czy należy planować budowę jednego czy dwóch torów.

„Rozpatrujemy cztery warianty. Jeden z nich dotyczybudowy jednego dodatkowego toru, drugi – dwóch dodatkowych torów, pozostałe sąkombinacją dwóch pierwszych opcji. Wszystkie one zakładają budowę nowegoprzystanku w okolicy ul. Nowowiejskiego w Poznaniu. Nowy tor zdecydowaniepoprawi komunikację między Poznaniem a Warszawą, ale też w ruchu lokalnym -między Poznaniem a Wrześnią, Gnieznem i Wągrowcem” – powiedział Bresch.

Jak dodał, na razie nie można przesądzić, który zzakładanych wariantów inwestycji jest najbardziej prawdopodobny. Arnold Breschnie chciał też mówić o kosztach. Przyznał jednak, że bardzo podobny projekt,realizowany obecnie w Krakowie, kosztuje ponad 1 mld zł. „W Poznaniu możeto być podobny rząd wielkości” – powiedział.

PKP PLK nie mówi na razie o dacie rozpoczęcia pracinwestycyjnych. Wszystko zależy od możliwości pozyskania finansowania na toprzedsięwzięcie.