Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trzeba zacząć grzać EN57? Koleje Dolnośląskie muszą znaleźć dużo kasy

inforail
26.03.2020 17:45

Po wczorajszymotwarciu ofert w przetargu Kolei Dolnośląskich trudno oprzeć się wrażeniu, żezamiast nowoczesnych składów i hybryd będzie wielki powrót EN57.

Przewoźnik liczył na? No właśnie, nie wiadomo na co. A nawstępie trzeba jasno sobie powiedzieć, że trzeciej szansy już nie będzie. Jeśliteraz nie znajdzie się brakująca kasa to w tym unijnym rozdaniu nowychjednostek kupić się nie uda.

Unieważnienie

Pod koniec kwietnia 2019 roku Zarząd Kolei Dolnośląskichunieważnił postępowanie z 12 października 2018 roku dotyczące zakupu pięciunowych, czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz sześciunowych, trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Powodem unieważnieniabyły kwoty ofert znacząco odbiegające od kwot zapisanych w przetargu. Spółka,na zakup nowego taboru, w obu zadaniach przeznaczyła łącznie 209,1 mln zł.Natomiast suma najkorzystniejszych ofert opiewała na 250,1 mln zł, czyliprzekraczała kwotę przewidzianą przez zamawiającego o 41,7 mln zł, stanowiąc 20proc. wartości obu zadań.

Najkorzystniejszą ofertę na dostawę taboru dla KoleiDolnośląskich złożył wówczas Newag. 5 ezt-ów firma z Nowego Sącza wyceniła na112.237.500.00 zł brutto (jeden czteroczłonowy skład to ok. 18,2 mln złbrutto). Szacunki przewoźnika to 98,4 mln zł brutto. Za 6 spalinowych jednostekNewag chciał natomiast 134,316.000 zł brutto (ok. 22,3 mln zł brutto za jedentrzyczłonowy pojazd). Szacunki przewoźnika to 110 mln zł brutto.

Powtórzenie

Koleje Dolnośląskie zrobiły powtórkę. Czekały z nią dośćdługo. Co prawda oferty jak na przetarg taborowy otworzono dość szybka aletrudno by ktokolwiek przypuszczał, że będzie taniej, tym bardziej, że klasyczneszt-y zostały zastąpione hybrydami. I zgodnie z przewidywaniami oferty poszłydo góry, zgodnie z resztą z ogólnie obowiązującym trendem. Przypomnijmy.

W zadaniu 1, obejmującym dostawę 5 ezt-ów złożone zostałydwie oferty: 1. Newag cena brutto 161.068.500,00 zł, 32.213.700,00 zł za jedenpojazd; 2. PESA cena brutto 145.170.750,00 zł, 29.034.150,00 zł za jedenpojazd. Na ten cel zamawiający przeznaczył 123.123.000,00 zł brutto. Obieoferty przekraczają zatem budżet. W zadaniu 2, obejmującym dostawę 6 hybrydofertę złożył tylko Newag. Zaproponował kwotę 169.740.000,00 zł brutto, co daje28.290.000,00 zł za jeden pojazd. To znacznie więcej niż szacunkizamawiającego, który na ten cel chciał przeznaczyć 118.203.000,00 złbrutto. 

Jest drogo

Do rozstrzygnięcia przetargu Kolejom Dolnośląskim brakujezatem w zadaniu 1 – 22 047 750 zł żeby kupić pociągi od PESY i 37 945 500zł żeby kupić je od Newagu. Do pozyskania hybryd brakuje natomiast 51 537 000.Łącznie to 73 584 750 zł w tańszej opcji z PESĄ!  

CUPT może nie daćtrzeciej szansy

Kiedy dwa miesiące temu byliśmy na spotkaniu w CUPT padłostwierdzenie, że Koleje Dolnośląskie mają jeszcze trochę czasu. Teraz już gonie mają. Unieważnienie drugiego przetargu i próba rozpisania trzeciego będzieoznaczało utratę unijnych środków. Teraz zatem trudne zadanie dla zarząduspółki i władz województwa. Trzeba znaleźć brakującą kasę, bo inaczej…

Przewozy Regionalnejuż grzeją EN57

Już po unieważnieniu pierwszego przetargu na dostawę taborupisaliśmy, że Przewozy Regionalne mogą zacząć grzać swoje EN57. Rozbudzonenadzieje, obietnice nowych tras. A przecież taboru będzie potrzeba więcej.Jeśli Koleje Dolnośląskie go nie kupią to pozostanie tylko jedna opcja. Wielkipowrót EN57 Przewozów Regionalnych. A tego pasażerowie mogą już nie wybaczyć…