Trwają prace na stacji Warszawa Zachodnia
Ze stacji Warszawa Zachodni korzystają podróżni pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. Równocześnie przebudowywane są perony, rośnie hala peronowa i budowane jest przejście podziemne.
Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność połączeń kolejowych. Projekt o wartości ok. 2 mld zł współfinansowany jest ze środków unijnych POIiŚ.
Kolejny projekt
Warszawa Zachodnia to kolejna stacja na sieci kolejowej, która będzie dostępniejsza i zapewni większe możliwości transportu kolejowego. Zmieniły się stacje w dużych i mniejszych miastach m.in.: Rzeszów, Szczecin, Gdańsk, Dęblin, Lublin, Lubin.
– Krajowy Program Kolejowy pozwolił zwiększyć dostępność mieszkańców do kolei na dziesiątkach stacji w dużych i małych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni role kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Tym samym łatwiejsze będą podróże i bardziej konkurencyjna kolej – najbardziej ekologiczny środek transportu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Pociągi jeżdżą nieprzerwanie
Nieprzerwalnie prowadzony jest ruch pociągów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Organizacja rozkładu jazdy powstaje przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Korekty rozkładu jazdy wykorzystywane są do koordynacji robót
– Na stacji Warszawa Zachodnia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą największą w historii inwestycję, która zapewni wszystkim podróżnym komfortowe warunki obsługi. Efektem prac – realizowanych z udziałem środków unijnych, będzie także sprawniejsza kolej i dogodne możliwości łączenia podróży pociągiem i komunikacją miejską. Wielobranżowe przedsięwzięcie wymaga szczególnej organizacji rozkładu, aby kontynuować prace i utrzymać przejazd pociągów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace wykonano na torach oraz kilkanaście metrów nad i pod peronami. Zadaszenie stacji osiągnie powierzchnię 35 000 m2, - 200 m długości i 150 m szerokości (pięć boisk piłki nożnej). Obiekt rozpostarty 11 metrów nad podróżnymi przykryje 8 peronów. Skalę budowy ukazuje zamontowane już ponad dwadzieścia konstrukcji. Wykonawca specjalnym transportem przywiezie i ustawi łącznie 60 słupów oraz dziesiątki elementów konstrukcji.
Co na stacji?
Na stacji pracuje ponad 70 firm, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Roboty obejmują prace ziemne, eletrotechniczne, torowe, budowlane, kanalizacyjne i kablowe. Jeszcze w tym roku pasażerowie skorzystają z pierwszych nowych peronów. Już zbudowane są korpusy trzech peronów od ul. Tunelowej nr 6, 7 i 8. Wykonawca montuje nawierzchnię i wiaty sektorowe stanowiące przedłużenie zadaszenia hali peronowej. Budowane są nowe perony od ul. Tunelowej. Obok peronów - równolegle do budowy zadaszenia i kładki prowadzone są roboty torowe. Do głębokości 26 m budowany jest tunel i przejście podziemne. Wykop pod konstrukcję nowego podziemnego obiektu będzie miał ok. 50 000 m3. W nowym przejściu będą punkty niezbędne do obsługi podróżnych. Przygotowana zostanie konstrukcja tunelu tramwajowego. Już wybudowana jest płyta stropowa tunelu i wydobywany jest spod niej gruntu. O skali prac świadczy m.in. liczba przejazdów samochodów ciężarowych np. do wywiezienia urobku (60.000 m3) potrzebne było ok. 3 000 wywrotek, a do betonowania ok. 2 400 betoniarek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Lokalne Centrum Sterowania z komputerowymi urządzeniami zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Widać już nowy budynek. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe.
Roboty na stacji skoordynowane są z remontem wiaduktu kolejowego nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wykonano prace w środkowej i zachodniej nawie. Wykonawca pracuje na wschodniej nawie.
Szeroki zakres prac wymaga bieżącej organizacji ruchu na i przez stację. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Wyłączono czasowo z eksploatacji dawny peron nr 8. Pociągi regionalne i aglomeracyjne na linii obwodowej w kierunku Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola. W tym czasie realizowane są ważne prace torowe, które usprawnia organizacje ruchu pociągów przez Warszawę Zachodnią.
Taka będzie Warszawa Zachodnia
Na j Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.