Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwają prace na linii Chybie – Nędza, koniec w II połowie 2019 roku

inforail
07.01.2019 09:04

Zakończenie trwającejod początku 2017 r. rewitalizacji łącznie 60 km linii kolejowych relacji Chybie- Żory – Rybnik – Nędza/Turze w woj. śląskim planowane jest na drugą połowę br.– podały PKP PLK.

Na razie, 7 i 8 stycznia oraz 16, 21 i 22 lutego, na odcinkuŻory – Rybnik wprowadzana będzie zastępcza komunikacja autobusowa. W tym czasiewymieniane będą sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.Czasowe zmiany w komunikacji są niezbędne ze względu na bezpieczeństwo i zakresrobót. Informacje na ich temat będą podawane w pociągach, na peronach orazm.in. na stronie towarynatory.pl.

Przewidziane na lata 2017-2019 prace w całym zakresieinwestycji obejmują m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków oraz 91 różnychobiektów inżynieryjnych. Dotyczą one odcinków linii kolejowych w relacji Chybie- Żory – Rybnik – Nędza/Turze (nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691).

To odcinki przebiegające m.in. na obszarze RybnickiegoOkręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj.śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego WęzłaKolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla magistralikolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).

Przetarg na zasadnicze roboty z ofertą za 373,7 mln zł nettowygrało konsorcjum firm Trakcja PRKiI, Comsa, ZUE, Strabag i Strabag Rail.Umowę podpisano w drugiej połowie stycznia 2017 r. W maju 2017 r. ministerstworozwoju informowało o przyznaniu przygotowanemu pod tym kątem unijnemuprojektowi o wartości 467 mln zł dotacji w wysokości 262,5 mln zł.

Początek rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybie –znajdujący się na głównej linii kolejoweKraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie napółnoc, do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód dokolejnego węzła w Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal wiodący na zachódodcinek do dwukierunkowego połączenia z linią kolejowąChałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźle w pobliżu miejscowości Nędza.

Całe to połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchutowarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursujątamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) orazRybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantum.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej doRaciborza).

PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyść w postaciwzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu prac zwiększysię bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100 km/h, cowpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a także płynnyprzejazd pociągów towarowych.

Według informacji z dokumentacji przetargowej prace obejmująm.in. w różnym zakresie stacje: Nędza, Sumina, Rybnik, Rybnik Gotartowice,Żory, Warszowice (obecnie nieczynna) oraz przystanki osobowe i tzw. posterunkiodgałęźne: Turze, Nędza Wieś, Jejkowice, Ciepłownia, Studzionka, Strumień,Dębina, Szymocice, Górki Śląskie, Szczejkowice i Piaski (część z przystankównie jest obecnie używana).

Zarządca kolejowej infrastruktury za jeden ze swoich celów wperspektywie finansowej 2014-2020 uważa zwiększenie możliwości przewozówtowarowych. Pod tym kątem prowadzi m.in. przedsięwzięcie pod nazwą”Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska”.

W jego ramach z końcem listopada ub. roku spółka zakończyławartą ok. 60 mln zł rewitalizację trasy z Bielska-Białej Lipnika doWilkowic-Bystrej (to pierwszy fragment inwestycji dot. linii 139 zCzechowic-Dziedzic przez Bielsko-Białą do granicy ze Słowacją w Zwardoniu).

Dobiegły też już końca warte blisko 70 mln zł roboty naodcinkach Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice w ramach oszacowanego na296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim) projektu „Prace na liniikolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki”.

Inne projekty w tym przedsięwzięciu są na różnych etapachprzygotowania lub realizacji. Zakładany koszt „Rewitalizacji liniikolejowej nr 138 na odcinku Katowice – Szabelnia – Mysłowice” – to 258,9mln zł, a „Prac na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel –Bukowno – Sosnowiec Płd.” – 294,1 mln zł (w tym 103 mln zł w woj.śląskim).

Na po ok. 200 mln zł szacowane są projekty: „Prace napołudniowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami” oraz”Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – BielskoBiała – Zwardoń (granica państwa)”.