Trwa walka o kujawsko-pomorskie
inforail
08.04.2013 11:58
Trwa walka o kujawsko-pomorskie
Przewozy Regionalne nie rezygnują z walki o województwo kujawsko-pomorskie. Przewoźnik zapowiedział złożenie odwołania w sprawie rozstrzygnięcia przetargu Urzędu Marszałkowskiego. Komisja Przetargowa zdecydowała, że będą one realizowane przez należącą do Deutsche Bahn firmę Arriva. Przewozy Regionalne uważają, że decyzja została podjęta w sposób niezgodny z prawem. Dlaczego? Przewoźnik podnosi następujące argumenty:
1) pomimo, że zarówno Arriva, jak i Przewozy Regionalne złożyły oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą już po upływie pierwotnego terminu, Komisja Przetargowa doszukała się uchybienia jedynie w przypadku Przewozów Regionalnych i wykluczyła je z postępowania, a ofertę Arriva wybrała jako najkorzystniejszą;
2) Komisja Przetargowa – wykluczając Przewozy Regionalne z postępowania – oparła się na przepisie pozwalającym wykluczyć wykonawcę, który – pomimo wezwania Zamawiającego czyli Województwa – nie zgodził się na przedłużenie terminu związania ofertą, a Województwo (Zamawiający) takiego wezwania Przewozom Regionalnym nie przesłało;
3) składając ofertę Arriva oświadczyła, że posiada niezbędne zasoby w postaci taboru
i wystarczającej liczby pracowników, konieczne do obsłużenia całości tras objętych nowym zamówieniem Województwa. Tymczasem niemal całość zasobów firmy zaangażowana jest w wykonywanie innej, 10-letniej umowy z Województwem, a z wypowiedzi prasowych prezesa Arriva wynika, że konieczne zasoby zamierza on dopiero pozyskać. Wszystko wskazuje więc na to, że Arriva podała w ofercie nierzetelną informację;
i wystarczającej liczby pracowników, konieczne do obsłużenia całości tras objętych nowym zamówieniem Województwa. Tymczasem niemal całość zasobów firmy zaangażowana jest w wykonywanie innej, 10-letniej umowy z Województwem, a z wypowiedzi prasowych prezesa Arriva wynika, że konieczne zasoby zamierza on dopiero pozyskać. Wszystko wskazuje więc na to, że Arriva podała w ofercie nierzetelną informację;
4) pomimo wyraźnych wymogów w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Arriva do swej oferty załączyła nieprawidłowe dokumenty –nieaktualny certyfikat bezpieczeństwa, stanowiący załącznik do licencji uprawniającej do wykonywania przewozów, jak również gwarancję bankową stanowiącą wadium bez wskazania, na jaki okres jest ona ważna;
5) Arriva zaproponowała w swojej ofercie rażąco niską cenę za swe usługi, w tym stawkę o kilkadziesiąt procent niższą od tej, za którą realizuje obecnie dziesięcioletnią umowę z Województwem.
Co więcej, Przewozy Regionalne zarzucają Arrivie poważnie uchybienia w jakości świadczonych aktualnie usług w województwie kujawsko-pomorskim. Przewoźnik powołuje się na dobro pasażerów, jako podstawę złożenia odwołania.
Arriva odpowiada
Tymczasem konkurencja nie pozostaje dłużna. Jesteśmy zaniepokojeni działaniami naszego konkurenta i konsekwencjami tego rodzaju ruchów –czytamy w oświadczeniu przesłanym do nas przez Arrivę. Wybrany w przetargu przewoźnik uważa, iż Przewozy Regionalne składając odwołanie do KIO jedynie wydłużają proces rozstrzygnięcia przetargu. W konsekwencji uniemożliwia to rozpoczęcie koniecznych dla budowania jak najlepszej oferty działań. Blokowanie możliwości wypracowania zasad współdziałania na stykach międzywojewódzkich, może znacznie przyczynić się do pogorszenia jakości rozwiązań komunikacyjnych w tym zakresie, co jest jednoznaczne z rezygnacją części pasażerów z podróży koleją, a co za tym idzie przyniesie negatywne efekty finansowe dla obu spółek –pisze w oświadczeniu Arriva. I dalej stara się punktować rywala. Zarzut o stosowanie przez spółkę Arriva RP nierentownych stawek w toczącym się postępowaniu przetargowym, jest w opinii przewoźnika zarzutem odrealnionym i nieznajdującym żadnego uzasadnienia. Arriva RP wyróżnia się znacząco wyższym współczynnikiem efektywności w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi i taborem w porównaniu do spółki Przewozy Regionalne. Dla potwierdzenia tych stwierdzeń przewoźnik prezentuje zestawienie efektywnego wykorzystania taboru:
Taka postawa obu pretendentów do obsługi przewozów w kujawsko-pomorskim gwarantuje ciąg dalszy sprawy. Nie pozostaniemy obojętni wobec kłamliwych, subiektywnych i nieuzasadnionych informacji podawanych do mediów, dotyczących rzekomo niskiej jakości realizowanych przez nas usług. Na podstawie dostępnych danych jesteśmy w stanie udowodnić, że jakość realizowanych przez nas usług jest na wyższym poziomie niż naszego konkurenta –pisze w oświadczeniu Arriva. A zatem czekamy na ciąg dalszy.
O przetargu
Przypomnijmy, że przetarg został podzielony na trzy pakiety: Toruń –Kutno, Toruń-Iława (Pakiet A) oraz Bydgoszcz-Tczew, Bydgoszcz-Wyrzysk Osiek (Pakiet B). Komisja przetargowa wybrała ofertę Arriva RP. Ta sprawa już była rozpatrywana przez KIO, z wniosku właśnie Arrivy. Trzeci z pakietów –C to linie: Gniezno-Toruń, Inowrocław-Bydgoszcz.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024