Trwa modernizacja parku taborowego PKP Intercity

inforail
06.03.2013 10:55
PKP Intercity nadal unowocześniają i kompletują swój park lokomotyw spalinowych. Po ogłoszeniu przetargu na zakup dziesięciu nowych spalinówek, przyszła kolej na modernizację kolejnych dwudziestu maszyn serii SM42. Przewoźnik właśnie ogłosił przetarg na wykonanie modernizacji 20 takich lokomotyw. Zamówienie zostało podzielone na dwie części:
Część 1 obejmuje 10 lokomotyw spalinowych wraz z wymianą silnika spalinowego na nowy oraz wyposażenie ich w urządzenia umożliwiające sterowanie lokomotywy i jazdę z wykorzystaniem energii z akumulatorów;
Część 2 obejmuje 10 kolejnych lokomotyw spalinowych wraz z wymianą silnika spalinowego na dwa nowe oraz wyposażenie ich w urządzenia umożliwiające zasilanie pociągu w energię elektryczną. W obu przypadkach zamówienie powinno zostać zrealizowane wraz z odbiorem pierwszej z lokomotyw po modernizacji. Wykonawca zobowiązany będzie także dostarczyć zamawiającemu części, urządzenia, zespoły i podzespoły wchodzące w skład tzw. wyprawki, szczegółowo opisane w SIWZ (dostępnej na stronie internetowej www.intrecity.pl), a także zobowiązany do przeprowadzenia szkolenia 46 pracowników w zakresie niezbędnym do obsługi zmodernizowanych lokomotyw (w każdej z części, na które został podzielony przedmiot zamówienia).
PKP Intercity chcą zmodernizować 20 lokomotyw SM42
Firmy, które chcą zdobyć to zamówienie muszą wykazać się doświadczeniem. Warunek ten zostanie spełniony poprzez wykazanie, że w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy –w tym okresie, oferent należycie wykonał dostawę (dostawy) lub naprawę (naprawy), łącznie nie mniej niż:
dla części 1 przedmiotu zamówienia – 5 lokomotyw spalinowych;
dla części 2 przedmiotu zamówienia – 5 lokomotyw spalinowych.
W przypadku wykonawców przystępujących do więcej niż jednej części, wykonawca może przedstawić na potwierdzenie spełnienia warunku te same zamówienie (usługę/dostawę) dla większej liczby części, z zastrzeżeniem, iż liczba lokomotyw nie może być niższa niż minimalna, wymagana liczba dla danej części. Przez „naprawę”w rozumieniu niniejszego warunku rozumie się naprawę główną lub naprawę główną z modernizacją lokomotywy spalinowej. Oferty na wykonanie prac modernizacyjnych można składać do 15 kwietnia 2013 roku. Kryteria wyboru to: cena –80%, gwarancja –20%. Wymagany termin realizacji zamówienia  to 18 miesięcy od daty udzielenia zamówienia.  
Jak wspomnieliśmydla 10 z 20 lokomotyw zakres zakładanych prac modernizacyjnych obejmuje, oprócz wymiany silnika spalinowego na nowy, wyposażenie ich w urządzenia umożliwiające zasilanie pociągu w energię elektryczną. Umożliwi to przewoźnikowi wykorzystywanie zmodernizowanych lokomotyw do prowadzenia sezonowych pociągów do miejscowości wypoczynkowych np. w relacjach Gdynia – Hel, Kłodzko-Kudowa Zdrój, Olsztyn – Mamonowo, gdzie nie ma zelektryfikowanych linii.
Dzięki modernizacji, lokomotywy będą emitować mniej spalin i hałasu. Tabor będzie posiadał deklaracje zgodności z obowiązującymi normami środowiskowymi, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności (zgodność z unijnymi technicznymi specyfikacjami interoperacyjności TSI) oraz dyrektywą 2004/26 określającą wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń przez silniki spalinowe pojazdów kolejowych.
Finansowanie zakupu jest planowane w części z funduszy Unii Europejskiej – w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-20013. Jesienią 2012 r. projekt został umieszczony na liście rezerwowej projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.