Trenażer dla strażaków. Jak EN57
Aby osiągnąć efekt wpostaci właściwego przygotowania służb ratowniczych do prowadzenia skutecznychdziałań ratowniczych niezbędna jest prawidłowa organizacja i realizacja procesuszkoleniowego, którego nadrzędnym celem jest stymulowanie określonegozachowania ratowników (strażaków) biorących udział w zajęciach.
Ćwiczenia są bardzo ważnym ogniwem procesu dydaktycznego, wtrakcie którego następuje łączenie wiadomości z umiejętnościami praktycznymi.Właściwe przygotowanie bazy dydaktycznej w postaci stanowisk do ćwiczeń powinnorównież odzwierciedlać pełen przekrój zagrożeń występujących podczas zdarzeń,ich specyfikę oraz warunki zbliżone do rzeczywistych. Stąd też opracowana izrealizowana w Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniukoncepcja trenażera do prowadzenia akcji ratowniczych podczas katastrofykolejowej.
Dostawa, montaż i uruchomienie trenażera do prowadzeniaakcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej wykonano w związku z realizacjąprojektu pod nazwą „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporciekolejowym – etap I” w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014-2020; Priorytetu V Rozwój transportu kolejowego w Polsce;Działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.
W skład trenażera wchodzą następujące elementy:
Trenażer elektrycznego kolejowego zestawu trakcyjnego -zbudowany na bazie elektrycznego kolejowego zestawu trakcyjnego przystosowanydo ćwiczeń podczas katastrof kolejowych. Trenażer składa się z dwóch modułów(części). Każdy moduł posiada przestrzeń pasażerską i przedział maszynisty.Moduł I to fragment EZT przewrócony na bok, a moduł II to z kolei fragment EZTustawiony na torowisku.
Trenażer cysterny kolejowej – zbudowany na bazie wagonu -cysterny do przewozu produktów naftowych przystosowany do prowadzenia ćwiczeńpodczas katastrof kolejowych z udziałem substancji niebezpiecznych.
Trenażer samochodu osobowego – wyposażony w instalacjęgazową do ćwiczeń w zwalczaniu pożarów pojazdów mechanicznych. Umożliwiarównież jego wielokrotne wykorzystanie do ćwiczeń z zakresu doskonaleniatechnik uwalniania osób poszkodowanych w kolizjach na przejazdach kolejowych.
Trenażer samochodu ciężarowego – umożliwia wielokrotne jegowykorzystanie do ćwiczeń z zakresu ratownictwa technicznego podczas kolizji zudziałem pojazdów szynowych. Kabina trenażera zapewnia możliwość prowadzeniaćwiczeń w zakresie dotarcia do poszkodowanych i ich ewakuacji poprzezstabilizację kabiny, usuwanie szyby przedniej, usuwanie drzwi, cięcie słupków”A”, zgniatanie i przecinanie progów, odchylanie przedniej częścikabiny. Część transportowa trenażera składa się z części załadunkowej icysterny. Zapewnia możliwość prowadzenia ćwiczeń z zakresu uszczelnianiawycieków z uszkodzonego zbiornika cysterny, przepompowywania substancjiniebezpiecznych z cysterny, zabezpieczania ładunku, przeładunku beczek lubpalety przy pomocy dźwigu lub wózka widłowego.
Wyposażenie trenażera obejmujące:
zestaw narzędzi hydraulicznych,
diodowo-akumulatorowy zestaw przenośny do oświetlania terenuakcji na maszcie,
zestaw do stabilizacji – podpory mechaniczne do stabilizacjipojazdów wielkogabarytowych,
zestaw klinów do stabilizacji,
piła tarczowa akumulatorowa,
zestaw lewarów kolejowych,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
zestaw ściągacz łańcuchowy do stabilizacji pojazdówwielkogabarytowych,
zestaw systemu szybkiej stabilizacji pojazdów,
zestaw podręcznego sprzętu burzącego,
podręczne narzędzie do podważania i cięcia elementówmetalowych o różnych końcówkach,
zestaw podpór stabilizacyjnych z gwintem wewnętrznym,wysuwanym mechanicznie,
zestaw narzędzi pneumatycznych do cięcia,
podest ratowniczy,
miernik wielogazowy z pompką i osprzętem,
zestaw manekinów ratowniczych obejmujący w sumie 15manekinów i zestaw symulacyjny ran),
kontenery do przechowywania sprzętu.
Całkowita wartość projektu obejmująca dostawę, montaż iuruchomienie trenażera wyniosła 4.177.080,00 zł brutto.
Realizacja projektu poprzedzona została budowąinfrastruktury kolejowej sfinansowaną ze środków budżetowych i dochodów szkoły.Obejmuje ona odcinek dwutorowej linii kolejowej o dł. 98 m, peron kolejowy odługości 20 m wraz z pochylniami, 4 słupy sieci trakcyjnej wraz z sieciątrakcyjną bez napięcia, z wywieszoną atrapą drutów jezdnych i lin nośnych.Całkowity koszt budowy infrastruktury kolejowej wyniósł 950.048,00 zł.
„