Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Transport kolejowy w pracach Ministerstwa Transportu

inforail
21.01.2007 20:02
Prezentujemy subiektywne podsumowanie prac Ministerstwa Transportu związane z transportem kolejowym. Jak czytamy w komunikacie przygotowanym przez resort aktywność ministerialnych urzędników przejawiała się nie tylko w przygotowaniu aktów prawnych i dokumentów planistycznych, ale także zwiększeniu rentowności poszczególnych spółek kolejowych i korzystanie z funduszy europejskich. Ocenę prac Ministerstwa Transportu pozostawiamy naszym Czytelnikom.   
Komunikat Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Transportu z dnia 19.01.2007 roku:
„W 2006 r. w Ministerstwie Transportu podjęte zostały prace nad podstawowymi dokumentami planistycznymi: Master Planem dla Transportu Kolejowego do 2030 roku oraz Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.
Pod obrady Rady Ministrów została skierowana „Strategia dla transportu kolejowego do roku 2009”. Dokument wyznacza trzy zasadnicze kierunki działań Rządu w odniesieniu do kolejnictwa: podnoszenie jakości świadczonych usług i obsługi klientów, zapewnienie efektywności, gospodarności i skuteczności działania oraz efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich i optymalizacja zatrudnienia.
W 2006 roku, po raz pierwszy od 17 lat, większość spółek Grupy PKP poprawiła wyniki przewozowe oraz finansowe (w okresie dwunastu miesięcy ubiegłego roku wzrosła liczba pasażerów przewiezionych przez PKP Intercity z 9, 6 tys. w roku 2005 do ponad 10 tys. w roku 2006, więcej pasażerów przewiozła PKP Szybka Kolej Miejska z 37,7 tys. pasażerów w roku 2005 do ponad 39 tys. pasażerów w roku ubiegłym, więcej pasażerów przewiozła również PKP Warszawska Kolej Dojazdowa).
PKP Cargo pomimo postępującej liberalizacji rynku usług kolejowych, zachowała wiodącą pozycję na rynku polskim, notując przy tym wzrost przewozu masy towarowej (w okresie 12 miesięcy ubiegłego roku przewieziono 148,7 mln ton towarów, o 4 mln więcej niż w roku 2005). Wzrost przewozów towarów zanotowała PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, z 5,1 mln ton w roku 2005 do 7,3 mln ton w roku 2006.
W spółkach Grupy PKP podjęto szereg działań zmierzających do podniesienia jakości oferowanych usług poprzez m.in. efektywniejsze wykorzystanie przyznanych środków finansowych. W ramach pomocy publicznej przeznaczono 100 mln zł z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw na zakup i modernizację taboru kolejowego dla PKP Przewozy Regionalne, podpisano kolejne kontrakty w ramach likwidacji „wąskich gardeł”na sieci kolejowej, współfinansowanych z Funduszu Spójności. Ze środków własnych PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczono ponad 54 mln zł na modernizację linii kolejowych, a dalszych 129 mln na remonty sieci.
Inwestycje kolejowe były realizowane z funduszy Unii Europejskiej: Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (SPOT). W 2006 r. finansowano realizację 15 kolejowych projektów z Funduszu Spójności (okres realizacji do roku 2010) o łącznej wartości 1 400,5 mln euro kosztów kwalifikowanych, w tym 1 100,7 mln euro środków Funuszu Spójności. Do końca ubiegłego roku wydatkowano na ich realizację środki Funduszu Spójności w wysokości 238,5 mln euro, w tym w roku 2006 –62,7 mln euro. Projektami kolejowymi realizowanymi z Funduszu Spójności były:
1.        Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Mińska Mazowiecki –Siedlce,
2.        Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Rzepin –granica państwa,
3.        Przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa –Działdowo – Gdynia,
4.        Modernizacja kolejowego węzła na linii E20 w Poznaniu,
5.        Poprawa infrastruktury kolejowej –eliminacja wąskich gardeł operacyjnych,
6.        Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku Węgliniec – Legnica,
7.        Przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E75 na odcinku Warszawa – Sokółka,
8.        Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinkach Węgliniec –Zgorzelec i Węgliniec –Bielawa Dolna,
9.        Przygotowanie projektu modernizacji kolejowego Korytarza II –roboty uzupełniające,
10.   Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce –Terespol (I etap),
11.   Pomoc techniczna dla przygotowania projektu modernizacji linii kolejowej E30/CE30 na odcinku Opole –Katowice – Kraków,
12.   Pomoc techniczna dla sektora kolejowego,
13.   Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław –Poznań (I etap), pomoc techniczna,
14.   Modernizacja linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa –Gdynia (I etap), pomoc techniczna,
15.   Modernizacja linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa –Gdynia (II etap)
Ponadto w 2006 r. w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) na lata 2004-2006 było realizowanych 9 projektów kolejowych przy czym dla 4 projektów zostały przekazane środki w formie refundacji poniesionych wydatków. Projekty obejmowały:
1.     modernizację wagonów pasażerskich dla spółki PKP Przewozy Regionalne,
2.     modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych dla spółki PKP Przewozy Regionalne,
3.     zakup nowego, kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi relacji Warszawa –Łódź
4.     modernizację linii kolejowej Warszawa –Łódź Fabryczna. Etap I –odcinek Skierniewice –Łódź Widzew –projekt realizowany przez spółkę PKP Polskie linie Kolejowe
Do końca 2006 r. została zrefundowana kwota na ww. projekty kolejowe w wysokości 69,6 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z Funduszu Kolejowego w roku 2006 realizowane były remonty i utrzymanie następujących linii kolejowych:
1.     Wrocław Świebodzki –Zgorzelec na odcinku Wałbrzych Główny –Boguszów Gorce
2.     Warszawa Wileńska –Zielonka
3.     Swarzędz –Poznań Starołęka na odcinku Swarzędz –Poznań Franowo
4.     Warszawa Wschodnia Osobowa –Dorohusk na odcinku Warszawa Wschodnia –Warszawa Wawer
5.     Kraków –Medyka na odcinku Kraków – Płaszów
6.     Katowice Ligota –Nędza na odcinku Orzesze Jaśkowice – Leszczyny
7.     Tomaszów Mazowiecki –Radom na odcinku Radom – Rożki
8.     Warszawa –Kunowice na odcinku Chrośnica – Zbąszyń
9.     Zielonka –Kuźnica Białostocka na odcinku Machnacz –Gieniusze
10.Zielonka –Kuźnica Białostocka –stacja Wołomin
11.Warszawa –Dorohusk –stacja Celestynów
12.Warszawa Dorohusk na odcinku Dęblin –Zarzeka
13.Warszawa –Kraków na odcinku Kozłów –Tunel
14.Warszawa –Kraków na odcinku Słomniki –Batowice
15.Kutno –Piła na odcinku Włocławek Brzezie –Waganiec
16.Siedlce –Siemianówka na odcinku Czeremcha –Hajnówka
17.Siedlce –Siemianówka na odcinku Hajnówka –Narewka
18.Skawina –Żywiec na odcinku Skawina –Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona
19.Kalwaria Zebrzydowks Lanckorona –Bielsko Biała na odcinku Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona –Wadowice (ścięcie ław torowiska)
20.Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona –Bielsko Biała na odcinku Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona –Wadowice (odtworzenie rowów)
21.Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona –Bielsko Biała na odcinku Kalwaria Zebrzydowska –Wadowice (budowa rowu korytkowego)
22.Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona –Bielsko Biała na odcinku Kalwaria Zebrzydowska –Wadowice (naprawa bieżąca przejazdów)
23.Chorzów Batory –Tczew na odcinku Chorzów Stary –Chorzów Miasto
24.Chorzów Batory –Tczew na odcinku Ponętów –Inowrocław
25.Chorzów Batory –Tczew na odcinku Inowrocław Rąbinek –Mimowola
26.Bytom –Wrocław –stacja Paczyna
27.Katowice –Legnica na odcinku Gliwice –Szobiszowice
28.Kalety –Wrocław Mikołajów na odcinku Wrocław nad Odrą –Wrocław Mikołajów
29.Kędzierzyn Koźle –Chałupki –stacja Bierawa
30.Zawiercie –Dąbrowa Górnicza –Ząbkowice na odcinku Łazy –Dąbrowa Górnicza –Ząbkowice
31.Gliwice –Gliwice Łabędy – stacja Gliwice Łabędy
32.Gliwice –Gliwice Sośnica
33.Kluczbork –Poznań –stacja Kępno
34.Wrocław –Szczecin na odcinku Kowalów –Laski
35.Wrocław –Zgorzelec na odcinku Wałbrzych Główny –Jaworzyna Śląska –Świebodzice –Kąty Wrocławskie
36.Wrocław Międzylesie –stacja Kłodzko
37.Poznań –Szczecin na odcinku Drawiny –Szczecin Główny
38.Poznań –Skandawa –stacja Papowo Toruńskie
39.Poznań Krzesiny –Kobylnica na odcinku Poznań Krzesiny –Kobylnica
40.Koszalin –Goleniów na odcinku Koszalin –Mścice
41.Wrocław Gądów –Wrocław Popowice na odcinku Wrocław Gądów –Wrocław Popowice
oraz zadania inwestycyjne na liniach kolejowych:
–        Kluczbork –Poznań w różnych lokalizacjach,
–        pomoc techniczna dla przygotowania grupy projektów przebudowy i rozbudowy (modernizacji) linii kolejowej PL/AD 106 na odcinku Psary –Kozłów –Kraków,
–        dokumentacja na przyszłość –różne linie.”