Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

TRAKO2017: Pojazd dwudrogowy KZESO Machinery, Volvo Trucks i Copma

inforail
07.09.2017 10:18

Dzięki współpracy firm KZESO Machinery, Volvo Trucks, i Copma na rynektrafił mobilny kompleks zgrzewający KCM 007 przystosowany do zgrzewania szynbezpośrednio na torach, składający się z nowoczesnego pojazdu dwudrogowego.

Kilka minut po wykonaniu zadaniamoże on zjechać z torów i kontynuować jazdę po normalnej drodze. To unikalnyprojekt, nie tylko w skali kraju, ale także całej Europy.

Nowy pojazd dwudrogowy zostaniezaprezentowany podczas 12. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2017, którew dniach 26-29 września odbędą się w Gdańsku. Obecnie pierwsze kompleksyzgrzewające KCM 007 umieszczone na pojazdach specjalnych dwudrogowych oroboczej nazwie ZDS-7 K są już na finalnym etapie testów. Gdy zostanąukończone, trafią one do dwóch odbiorców – dużych firm z sektora budowlanego,specjalizujących się w budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Skompletowaliśmy trzy mobilne kompleksyzgrzewające KCM 007, które obecnie testujemy na specjalnie przystosowanympoligonie kolejowym w Chełmie pod Lublinem. Testy polegają na wykonaniu 12próbnych zgrzewów na wyznaczonym odcinku toru zamkniętego. Wykorzystujemy dotego głowicę zgrzewającą K 922-1 ukraińskiej firmy KZESO, przeznaczoną dozgrzewania oporowego szyn kolejowych o profilu 60E1 i 49E1 z gatunku stali R260i R350HT. Pierwszy pojazd przeszedł już testy pomyślnie. Dwa pozostałe nadniach powinny być gotowe do wydania klientom – tłumaczy Piotr Wojtas,prezes firmy KZESO Machinery, która jest głównym pomysłodawcą projektu.

W pierwszym etapie firma KZESOMachinery we współpracy z Volvo Trucks i firmą Copma przygotowała trzykompleksy KCM 007 na pojazdach dwudrogowych, jednak w przyszłości swój nowyprodukt będzie chciała sprzedawać na znacznie większą skalę, w tym także zagranicą. Te maszyny mają wszystkieargumenty, by w swoim sektorze stać się hitem sprzedażowym. Kontenerowykompleks zgrzewający został osadzony naniezwykle wytrzymałym podwoziu, z dopuszczalnym co najmniej 10-tonowymnaciskiem na każdą oś. Model Volvo FMX, który wykorzystano w tym pojeździespełnia także wszystkie najostrzejsze normy spalinowe i jakościowe, a ponadtowyróżnia się niezwykle przestronną kabiną, świetnie przystosowaną do trudnychwarunków budowlanych. Synonimem niezawodności jest także serce jednostki -13-litrowy, 420-konny silnik, który zbiera doskonałe opinie od dotychczasowychodbiorców naszych pojazdów – mówi Wilhelm Rożewski, manager marketingu ikomunikacji w Volvo Trucks Poland.

Zaletą nowego pojazdudwudrogowego ma być także większa mobilność o czym przekonuje Rafał Kuc,członek zarządu firmy Copma. Na torachpojazd może poruszać się z prędkością do 50 km/h, a jego wkolejanie i wykolejaniemoże się odbywać na przejazdach kolejowych o szerokości do 4 metrów. Jest tomożliwe dlatego, że zastosowano własne rozwiązanie tylnego wózka obrotowego.Czas wykolejania się na przejeździe skrócono do 5 minut, co powoduje bardzoszybkie i skuteczne przemieszczanie pojazdu z torowiska kolejowego na drogipubliczne – wyjaśnia Kuc.

Nowy pojazd specjalny dwudrogowyZDS-7 K będzie również niezwykle uniwersalny, a jego funkcjonalność nieograniczy się jedynie do mobilnych zgrzewarek. Pojazdy zostały bowiemskonstruowane w taki sposób, by wymiana zabudowy zajmowała zaledwie około 15minut. Wystarczy odkręcić 4 śrubymocujące, wypiąć zabudowę i wmontować kolejną, która będzie przystosowana np.do naprawy trakcji lub pełniła rolę dźwigu. Wszystko działa w systemie podobnymdo tego, który znamy z samochodowych systemów isofix – tłumaczy Rafał Kuc.

W pojeździe producenci zastosowali także tzw. układhydrostatyczny, czyli własny napęd. Oznacza to, że w przyszłości pojazd będziemógł pracować na tzw. torach otwartych, bez konieczności ściągania całejinfrastruktury przytorowej. Zastosowanie hydrostatycznego układu napędowegoprzekłada się także na niższe spalanie oleju napędowego w trakcie jazdy potorach, co znacząco wydłuża żywotność silnika spalinowego pojazdu.