Trako 2011: Czas na Elfiątko
inforail
25.10.2011 14:04
Trako 2011: Czas na Elfiątko
Rodzina to nie tylko dorośli ale również mniejsi jej członkowie i choć takie porównanie ma się nijak do bezdusznego świata produktów, to jednak jak inaczej odnieść się do 'rodziny pojazdów’. Takim właśnie przykładem jest 'rodzina pojazdów’ Elf a z najnowszym i zarazem najmniejszym jej członkiem mogliśmy się spotkać podczas targów Trako 2011.
Choć o rodzinie pojazdów Elf pisaliśmy zaledwie dwa miesiące wcześniej, to jednak z pozoru niewiele znacząca prezentacja najmniejszego pojazdu z serii przyniosła bardzo wiele świeżości. Bowiem najkrótsze składy mają kilka dosyć istotnych zmian, które warto szerzej opisać. Wbrew ogólnym oczekiwaniom jakoby najmniejszy pojazd z rodziny miał być znacznie 'okrojonym’ wariantem większej tak się nie stało. Bowiem w takim układzie napęd znajdowałby się jedynie w jednym wózku, podobnie jak aparatura trakcyjna jedynie w jednym członie, natomiast drugi posiadałby jedynie miejsca siedzące. Jednak faktycznie 'skrócona’ wersja okazała się przejść bardzo finezyjną przemianę, dzięki czemu udało się zmaksymalizować wykorzystanie przestrzeni.
Jako pierwsze dwuczłonowe pojazdy z możliwością wydłużenia do trzech zamówiło Województwo Świętokrzyskie. Kontrakt na cztery pojazdy opiewał na wartość 46 milionów złotych, co daje cenę jednostkową na atrakcyjnym poziomie 11,5 miliona złotych. Zważywszy, że za jeden klasyczny wagon trzeba by zapłacić przynajmniej 5 milionów złotych, więc dwuczłonowy pojazd trakcyjny w osiągniętej cenie jest naprawdę atrakcyjną ofertą. Zwłaszcza biorąc pod uwagę liczbę zmian jakie były konieczne do wprowadzenia w stosunku do wcześniej dostarczanych pojazdów. Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, to w przypadku tego pojazdu całkowicie przeprojektowano układ trakcyjny, który nadal zasila oba skrajne wózki, jednak moc zainstalowanych silników została zmniejszona do 1,6 MW, co w zupełności wystarczy zarówno w wariancie dwuczłonowym jak i w przypadku ewentualnego wydłużenia składu. Dzięki zachowaniu czterech osi napędnych pojazd zachował bardzo dobre właściwości trakcyjne pozwalające na bezproblemowe osiągnięcie prędkości 160 km/h.
Jednak na tym nie koniec zmian, ponieważ w tych pojazdach Pesa po raz pierwszy postanowiła zredukować przestrzeń jaką w przedziale pasażerskim zajmuje wyposażenie techniczne. W wyniku tego szafki techniczne pomiędzy przestrzenią pasażerską a kabiną maszynisty zostały znacznie zredukowane, co pozwoliło na zwiększenie liczby miejsc siedzących aż o 18. Składają sie na to (w każdym członie) po dwa dodatkowe rzędy z siedzeniami w układzie 2+2 oraz możliwość zastosowania takiego samego układu tuż przy drzwiach wejściowych do kabiny maszynisty. W pozostałych Elfach w tym miejscu możliwe jest jedynie zastosowanie siedzeń w układzie 2+1. Problem dużej przestrzeni zajmowanej przez wyposażenie trakcyjne jest nagminny we współczesnych pojazdach dlatego dobrze, że Pesa zaczęła działać w celu 'odzyskania’ tej przestrzeni dla potrzeb pasażerów przenosząc część wyposażenia na dach. Oczywiście pod tym względem bezsprzecznie przoduje Siemens, który umieszcza całe wyposażenie trakcyjne pod podłogą lub na dachu, jednak ten koncern sam produkuje wszystkie komponenty pociągu podczas gdy Pesa zamawia je u poddostawców, którzy z kolei preferują standardowe kontenery, które mogą dostarczać dla różnych odbiorców. Dodatkowo przestrzeń tą projektanci zaczęli traktować jak część strefy kontrolowanego zgniotu, co wymagało dodatkowych prac dostosowawczych w przypadku pojazdu dla Świętokrzyskiego. Dlatego warto docenić wykonaną pracę i zauważyć, iż w najnowszym katalogu pojawia się opcja zastosowania takiego rozwiązania także w dłuższych Elfach do 5 członów. Być może w tym kryje się odpowiedź jak Pesa w czteroczłonowym pojeździe dla Wielkopolski chce zaoferować nieco większą liczbę miejsc siedzących. Ponieważ takie rozwiązanie znacznie poprawia efektywność pojazdu, więc pozostaje mieć nadzieję na jego szerokie rozpowszechnienie. Premiera Elfiątka pozwoliła na uzupełnienie tabeli porównawczej poszczególnych wariantów pojazdów z rodziny Elf, którą zamieszczamy poniżej.
Porównanie poszczególnych wariantów składów Elf
Pojazd
|
Elf 2 wag.
|
Elf 4 wag.
|
Elf 6 wag.
|
Acatus 2
|
Typ / seria
|
34WE / EN96
|
22WE / EN76
|
27WE
|
32WE / EN77
|
Długość
|
42,65 m
|
75,25 m
|
107,85 m
|
75,25 m
|
Szerokość
|
2,88 m
|
2,88 m
|
2,88 m
|
2,88 m
|
Wysokość
|
4,28 m
|
4,28 m
|
4,28 m
|
4,28 m
|
Wysokość podłogi w strefie niskiej
|
760 mm
|
760 mm
|
800 mm
|
760 mm
|
Maksymalna pojemność
|
230 (4 os na m2)
|
450 (4 os. na m2)
|
901 (5 os. na m2)
|
350 (3 os. na m2)
|
Liczba miejsc siedzących
|
107 + 6 (rozkładane)
|
172 + 35 (rozkładane)
|
194 + 80 (rozkładane)
|
180 + 15 (rozkładane)
|
Układ osi
|
Bo'(2′)Bo’
|
Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’
|
Bo’(2′)(Bo’)(2’)(Bo’)(2′)Bo’
|
Bo’(2’)(2’)(2’)Bo’
|
Moc
|
1,6 MW
|
2 MW
|
3,25 MW
|
2MW
|
Prędkość maksymalna
|
160 km/h
|
160 km/h
|
160 km/h (eksploatacyjna 130 km/h)
|
160 km/h
|
Opracowanie własne na podstawie materiałów producenta
Choć najnowszy i zarazem najmniejszy pojazd z rodziny Elf przyciąga na siebie uwagę głównie z racji 'kompaktowych’ rozmiarów oraz nietypowej kolorystyki wnętrza, to jednak najbardziej przełomowe zmiany są skrzętnie ukryte przed nieświadomym odbiorcą. Zachowanie napędu na oba wózki skrajne przy jednoczesnym zmniejszeniu przestrzeniu wewnątrz pojazdu zajmowanej przez aparaturę techniczną to ważny krok w kierunku poprawy efektywności i pozostaje mieć nadzieję, że to osiągnięcie będzie powtarzane w kolejnych pojazdach nie tylko tej serii i tego producenta.
Szerzej na temat świetokrzyskich Elfów pisaliśmy również tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024