Trako 2007

inforail
16.10.2007 00:49
Targi kolejowe Trako organizowane co dwa lata w Gdańsku na stałe wpisały się w kalendarz imprez w branży kolejowej. Ponieważ są to największe targi kolejowe w Polsce, więc są one miejscem wielu premier oraz przełomowych wydarzeń. Czym tym razem zaskoczyło Trako przedstawimy w kliku artykułach poświęconych temu wydarzeniu. Pierwsza część została przeznaczona pasażerskim przewoźnikom kolejowym.
Targi Trako cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Fot. R. Piech
Tegoroczne Targi Kolejowe Trako już po raz siódmy stały się miejscem spotkania zarówno przedstawicieli branży, miłośników transportu szynowego jak również ogólnej publiczności. W tym roku wystawiało się blisko 350 wystawców tak z Polski jak i innych krajów, gdzie największa ilość wystawców zagranicznych pochodziła z Czech, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Targi Trako przeżywają bardzo dynamiczny rozwój. W pierwszej edycji wzięło udział 104 wystawców, obecnie ilość ta wzrosła przeszło trzykrotnie. Dwa lata temu targi odwiedziło ponad sześć tysięcy profesjonalnych gości. Oficjalne otwarcie targów miało miejsce w środę 10 października, o godzinie 12. Już podczas tej ceremonii wyszła na jaw wyższość transportu kolejowego nad lotniczym. Samolot z gośćmi z Brukseli nie doleciał z powodu złych warunków pogodowych. Po oficjalnym zainaugurowaniu targów przyszedł czas na debatę „Jaka kolej w Polsce w 2020 roku”. Była to jedna z wielu debat poruszających problematykę transportu kolejowego podczas trwania targów.
Ceremonia oficjalnego otwarcia targów. Fot. R. Piech
Jak powiedział Andrzej Spiker –Prezes Zarządu międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. „Jesteśmy świadkami rewolucji w dziedzinie infrastruktury i eksploatacji kolei w każdym zakresie –pasażerskim i towarowym. Wszyscy wiemy jakie wyzwania stoją przed polską koleją, one będą tematem kluczowym debaty tegorocznych targów, która odbędzie się bezpośrednio po ceremonii otwarcia imprezy, z udziałem ekspertów, decydentów i autorytetów branży. Tematem rozważań będą  perspektywy rozwoju polskiego kolejnictwa do 2020 roku. Nasze spojrzenie na Trako jest wielowymiarowe. Jako organizatorzy targów jesteśmy niezwykle zadowoleni z faktu, że branża jest w okresie dynamicznego rozwoju, bo to w sposób naturalny umacnia imprezę i czyni Trako wydarzeniem ważnym oraz efektywnym i potrzebnym narzędziem marketingowym. W tym roku pojawił się nowy –ważny aspekt naszego zainteresowania rozwojem i udoskonalaniem polskich usług kolejowych. Jesteśmy w Gdańsku, bardzo nam zależy, żeby w kontekście Euro 2012 poprawić w mieście standard transportu szynowego i polepszyć stan połączeń kolejowych naszego miasta z resztą kraju, głównie z Warszawą. Na pewno te elementy też będą widoczne na tegorocznej imprezie.”
Oprócz plenarnej debaty „Jaka kolej w Polsce w 2020 roku”Odbyły się również seminaria i debaty na tematy: „Styk systemów kolejowych 1435/1525”, „Dostosowanie komunikacji tramwajowej do współczesnych oczekiwań pasażerów”, „Wytyczne UE w zakresie ochrony środowiska przy malowaniu wagonów kolejowych z zastosowaniem ekologicznych systemów farb, modernizacja malarni oraz finansowanie za środków unijnych”, „Rynek przewozów kolejowych w Polsce –doświadczenia i prognozy”oraz „Kolej w aglomeracjach”. Jednak targi tętniły życiem nie tylko na seminariach.
Stoisko Grupy PKP. Fot. R. Piech
Grupa PKP
Nieodzownie ze słowem Kolej kojarzy się skrót PKP. Przez lata przemian sytuacja prawna tego podmiotu uległa gruntownej zmianie. Podstawową zmianą było wydzielenie infrastruktury od przewozów, co odzwierciedla się obecnie faktem, że PKP to obecnie Grupa PKP, zrzeszająca wydzielone spółki. Mimo tego Grupa nadal posiada większościowy udział w rynku, który nie tak szybko zostanie przełamany. Należy wspomnieć również, że PKP S.A. jest współorganizatorem targów Trako.
Andrzej Wach –Prezes Zarządu PKP S.A.: „Grupa PKP jest głównym współorganizatorem targów. Ze względu na swoje możliwości i potencjał oraz pozycję na rynku działamy również na rzecz rozwoju całego rynku kolejowego. Współorganizowane przez nas targi Trako od wielu lat są największą tego typu imprezą na polskim rynku kolejowym i obok berlińskich targów InnoTrans największą w tej części Europy. Kolej to nie tylko przewoźnicy, producenci taboru, firmy budowlane. Kolej to również firmy informatyczne, telekomunikacyjne, energetyczne, zajmujące się rozwiązaniami służącymi ochronie środowiska, stosowaniem nowych technik sprzedaży biletów, specjalistycznym wyposażeniem pociągów itp. Kolej to również duży potencjał w zakresie nieruchomości –ich wynajmu, wykorzystania pod nowe inwestycje. W naturalny sposób branża kolejowa, drogowa czy energetyczna i telekomunikacyjna zazębiają się –mają ze sobą coraz więcej wspólnego. Z tego powodu targi kolejowe się rozwijają i rozrastają.”
Z kronikarskiego obowiązku dodamy, że obecnie w skład Grupy PKP wchodzą: PKP Intercity, PKP Przewozy Regionalne, PKP SKM w Trójmieście, PKP S.A – Nieruchomości, PKP S.A – Dworce Kolejowe,  PKP Polskie Linie Kolejowe,  PKP Energetyka,  Telekomunikacja Kolejowa, PKP Informatyka, PKP CARGO oraz PKP LHS. Cała Grupa PKP posiadała własne stoisko, zajmujące centralną pozycję w hali numer 3.
Stoisko PKP Intercity znajdowało się w części poświęconej przewozom pasażerskim. Fot. R. Piech Prezentowane przez PKP IC zmodernizowane wagony. Fot. R. Piech
PKP Intercity
Spółka ta zajmuje się przewozami kwalifikowanymi na terenie kraju oraz operuje w przewozach międzynarodowych. Dla swoich celów posiada wagony osobowe, a w najbliższym okresie wzbogaci się również o lokomotywy. Po poprzednim systemie spółka odziedziczyła sporą ilość taboru w średnim stanie zaawansowania technicznego, strukturą oraz wyposażeniem nie przystosowanych do potrzeb XXI wieku. Jednak prowadzone przez ostatnie lata obszerne modernizacje doprowadziły do znacznej poprawy wyglądu wnętrz tych wagonów. Podejmowano również próby zmiany struktury taboru. Efektem ciągłych starań do posiadania właściwego parku taborowego były prezentowane wagony. Wszystkie trzy stanowiły modernizację starszych konstrukcji. Pierwszym z nich był wagon posiadający część przedziałów drugiej klasy oraz barową, drugi z nich to wagon kuszetka, który został skonstruowany tak, że może zastąpić zarówno kuszetkę jak i wagon sypialny. Wszystko umożliwia bardzo uniwersalna zabudowa wnętrza. Trzecim z nich był wagon konferencyjny. Wszystkie te konstrukcje zostaną omówione w kolejnych częściach poświęconych ich wykonawcom. Przy czym należy bardzo dobrze ocenić jakość wykonanych prac, jak również pragmatyzm wykonania wnętrza. Jeżeli program modernizacyjny będzie przebiegał dalej w takim tempie, to PKP Intercity będzie mogło mówić o wyeliminowaniu problemu wynikającego ze złej struktury taborowej. Wszystko to wskazuje również, że spółka ta jako pierwsza osiągnie porównywalny z zachodnim poziom oraz jako pierwsza będzie przygotowana do Euro 2012.
Stoisko PKP PR. Fot. R. Piech Zmodernizowane wagony PKP PR. Fot. R. Piech
PKP Przewozy Regionalne
To druga spółka wchodząca w skład grupy PKP i zajmująca się działalnością przewozową. Tym razem operator wykonuje przewozy aglomeracyjne, regionalne oraz dalekobieżne pociągami o niższej kategorii. Zakres wykonywanych przewozów obejmuje obszar całego kraju. Jedynie w województwie mazowieckim przewozy aglomeracyjne i regionalne wykonuje inna firma przewozowa. Z racji dużej ilości przewozów spółka posiada bardzo dużo taboru, zarówno elektrycznych zespołów trakcyjnych jak i klasycznych wagonów. Posiada również lokomotywy, których ilość ma jeszcze wzrosnąć. W zeszłym i obecnym roku spółka zainwestowała wiele w modernizację taboru. Na targach zaprezentowane zostały zmodernizowane wagony: przedziałowy klasy pierwszej oraz bezprzedziałowy klasy drugiej. Najliczniejszego beneficjenta modernizacji, jakim są zespoły EN57 -20xx nie prezentowano. Jednak jego miejsce zajął nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny ED74, określany mianem Bydgostia. Na chwilę obecną kursuje już sześć zespołów tego typu pomiędzy Łodzią, a Warszawą. Niewątpliwie dofinansowanie z UE pozwoliło znacznie poprawić jakość przewozów pasażerskich. Pierwsze pozytywne efekty w postaci zwiększonej ilości podróżnych w stosunku do lat ubiegłych już są widoczne. Oby unowocześnianie szło dalej do przodu.
PKP SKM zleciło wykonanie bardzo ciekawej modernizacji składu EN57. Fot. R. Piech
 PKP SKM w Trójmieście
To trzeci z przewoźników pasażerskich wchodzących w skład grupy PKP. Tym razem mowa o spółce wykonującej przewozy na już legendarnym, pierwszym układzie Szybkiej Kolei Miejskiej w Polsce. Spółka ta stara się ciągle unowocześniać i rozbudowywać ofertę. W pierwszych latach eksploatacji silnie konkurowała ona z PKP PR, jednak następne lata przyniosły bardziej owocną współpracę, zamiast wyniszczającej konkurencji. Jednak mimo tego spółka wyszła poza tradycyjny układ własnych torów, oferując pociągi do dalej oddalonych miast. Przewoźnik stara się stale modernizować swój park taborowy. W tym roku dokonywane są modernizacje trzech zespołów trakcyjnych EN57. W zespole tym zastosowano wiele nowatorskich rozwiązań, które przedstawimy bliżej podczas prezentacji producenta.
Pozostałe spółki Grupy PKP
Na wspólnym stoisku swoje miejsce miały również pozostałe spółki wchodzące w skład Grupy PKP. Była to jedna z niewielu możliwości bezpośredniego dowiedzenia się o aktualnych wydarzeniach w tych spółkach, oraz jedna z niewielu możliwości bezpośredniego kontaktu zwykłych obywateli z przedstawicielami tych spółek.
Kolorowe stoisko Kolei Mazowieckich. Fot. R. Piech
Koleje Mazowieckie
Bardzo obszerne stoisko w hali 5 posiadały również Koleje Mazowieckie. Już na wstępie było widać bardziej otwarte podejście tej spółki do gości odwiedzających targi. Maskotki rozdające cukierki pojawiały się na całej hali, a charakterystyczne kolory jasno wskazywały Koleje Mazowieckie. Na stoisku gościł zarząd spółki, który nie stronił od kontaktów ze zwiedzającymi. Już na pierwszy rzut oka widać jak bardzo nowoczesne zarządzanie panuje w Kolejach Mazowieckich. Nie trzeba chyba specjalnie przypominać, że Koleje Mazowieckie powstały jako spółka samorządu Województwa mazowieckiego i PKP. Jednak bardzo szybko udziały PKP zmalały na skutek znacznych inwestycji samorządu. W efekcie ta pierwsza samorządowa spółka kolejowa jest przykładem właściwego zarządzania i pokazuje, że kolej może być atrakcyjnym partnerem podróży. W zasadzie od początku istnienia przewoźnik inwestował w zakup i modernizację taboru kolejowego. Ostatnie nowości to pierwsze zmodernizowane zespoły EN71, czy EW60. Jednak modernizacje postępują dalej i spółka zaprezentowała zmodernizowany zespół trakcyjny EN57, który tradycyjnie zostanie omówiony w późniejszym czasie. Również obecność piętrowego wagonu sterowniczego była związana z zamówieniem Kolei Mazowieckich na tego typu wagony do układu ciągniono –pchanego.
Stoisko PCC Rail. Fot. R. Piech
PCC Rail
Kolejnym z przewoźników kolejowych jest spółka PCC Rail, która jako konsorcjum PCC Rail i Arriva od grudnia tego roku przejmie przewozy pasażerskie na niezelektryfikowanych liniach kolejowych w województwie kujawsko- pomorskim. Przewozy będą wykonywane autobusami szynowymi, które użyczy województwo. Resztę potrzebnego parku taborowego będą stanowiły używane pojazdy. Na chwilę obecną spółka prowadzi rozmowy w sprawie pozyskania używanych wagonów motorowych z Holandii oraz Niemiec. Planowane jest również pozyskanie wagonów pasażerskich. Podobnie jak powstanie Kolei Mazowieckich, również i przykład PCC Rail Arriva jest precedensowym. Przewozy mają zostać przejęte z rąk PKP 8 grudnia 2007 na okres trzech lat. Jeżeli efekty działalności konsorcjum PCC Rail i Arrivy będą pozytywne, wówczas jest prawdopodobne, że większa ilość województw pójdzie drogą przetargów.
Stoisko Angel Trains. Fot. R. Piech Oficjalna prezentacja oferty i lokomotywy Angel Trains. Fot. R. Piech
Angel Trains
Ostatnią z prezentowanych spółek przewozowych jest Angel Trains. W zasadzie mowa tutaj o spółce przewozowej jest nieco przesadzona. Angel Trains to spółka dzierżawiąca tabor kolejowy przewoźnikom. Wywodzi się ona z Wielkiej Brytanii, gdzie reforma kolejnictwa doprowadziła do powstania wielu spółek przewozowych oraz spółek dzierżawiących im tabor. Zdobyte tam doświadczenia pozwoliły na dynamiczny rozwój na inne kraje europy. Obecnie Angel Trains wchodzi na rynek polski. Na chwilę obecną spółka posiada już 20 lokomotyw mających dopuszczenie do poruszania po polskiej sieci kolejowej. Zaawansowane rozmowy już trwają, jednak w pierwszej kolejności lokomotywy te trafią do przewoźników towarowych. Jednak w najbliższej przyszłości spółka nie wyklucza dzierżawy również taboru pasażerskiego. Jest tylko jeden warunek – tabor musi być fabrycznie nowy, co automatycznie podwyższa cenę. Lecz co ważniejsze Angel Trains nie wyklucza dzierżawy taboru produkowanego w polskich zakładach, tak więc przy stosownych kalkulacjach dzierżawa nowego taboru polskiej produkcji może być równie lub bardziej opłacalna od modernizowanego taboru. Dlatego nie można wykluczyć, że w przyszłości również obecnie istniejący przewoźnicy, wzorem rynku autobusowego sięgną po leasing jako sposób odnowy taboru.
Tym sposobem została zamknięta lista kolejowych przewoźników pasażerskich. Oprócz nich w targach brali również udział inni przewoźnicy towarowi, którzy jednak na chwilę obecną nie wykonują przewozów pasażerskich. Tegoroczne targi Trako mogą stać się przełomowe, ponieważ po raz pierwszy przewoźnicy spoza Grupy PKP występują z taką siłą. Być może od tych targów również w przewozach pasażerskich zacznie rosnąć ilość przewoźników wpływając na ożywienie rynku. W kolejnych artykułach z targów Trako zaprezentowane zostaną oferty i ekspozycje producentów taboru kolejowego.