Towarowa obwodnica Warszawy ostanie przebudowana
Możliwość powrotupociągów pasażerskich na odcinku Skierniewice – Pilawa na linii Skierniewice –Łuków (nr 12) i przygotowanie 13 stacji i przystanków dla pasażerów uwzględniapodpisana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowa za 32 mln zł naopracowanie projektu przebudowy linii. Planowane prace maja zwiększyćmożliwości linii, korytarza transportowego wschód – zachód i towarowejobwodnicy Warszawy.
Linia Skierniewice – Łuków o długości 160 km łączy obszarwojewództwa łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego. Jest częścią jednego zgłównych korytarzy transportowych ze wschodu na zachód (trasa C-E 20) oraztowarową obwodnicą Warszawskiego Węzła Kolejowego. Po modernizacji będzie mogłaobsługiwać przewozy pasażerskie na odcinku Skierniewice – Pilawa.
Dokumentacja projektowa określi zakres robót, które należywykonać na linii nr 12 Skierniewice – Łuków. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.zamierzają przebudować perony na 13 stacjach i przystankach na odcinkuSkierniewice – Pilawa, tj. Długokąty, Puszcza Mariańska, Grabce, Mszczonów,Grzegorzewice, Jeżewice, Tarczyn, Gąski, Prażmów, Czachówek Wschodni, GóraKalwaria, Warszówka i Osieck. Pasażerowie zyskają komfortowe warunki podróży.Perony będę wyższe, wyposażone w nowe ławki, wiaty, informację pasażerską orazdostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wygodne dojście dopociągów dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się zapewni budowa 4przejść podziemnych (Puszcza Mariańska, Mszczonów, Tarczyn i Góra Kalwaria).Trasa zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich itowarowych. Obecnie na trasie składy towarowe jeżdżą odcinkowo z prędkością50-60 km/h.
Dokumentacja przewiduje modernizację linii Skierniewice –Łuków tak aby umożliwić kursowanie pociągów towarowych o długości 750 metrów.Zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości i wąskie gardła. Wykonawcaprzygotuje ekspertyzę dotyczącą budowy drugiego toru na moście nad Wisłą wGórze Kalwarii. Przebudowa ponad 100 obiektów inżynieryjnych, w tym 30 mostówumożliwi sprawny przejazd cięższych składów towarowych kursujących korytarzem wschód– zachód (trasa C-E 20).
Zakładane jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchukolejowego dzięki przebudowie 73 skrzyżowań kolejowo-drogowych. Sprawniejszeprzejazdy zapewni budowa nowoczesnego systemu sterownia pociągami ERTMS/ETCSpoziomu drugiego. Planowany jest wzrost przepustowość, czyli z linii skorzystawięcej pociągów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wykonawcą dokumentacji jest konsorcjum firm Systra S.A.,Sławomir Biegański, Biuro Projektowo-Konsultingowe Mosty S.C. Sławomir Biegański,Jerzy Broś oraz Jerzy Broś, Biuro Projektowo-Konsultingowe Mosty S.C. SławomirBiegański, Jerzy Broś. Wartość umowy to 32,3 mln zł netto.
Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu trzech lat.Początek prac budowlanych planowany jest na 2022 r. a zakończenie w 2025 r.Szacowany koszt realizacji inwestycji to około dwa miliardy złotych.
„