Towarowa obwodnica Poznania ma zostać dostosowana dla ruchu pasażerskiego

inforail
02.08.2018 15:50

Władze Poznania chcądostosować towarową obwodnicę Poznania do ruchu pasażerskiego. W czwartek wPoznaniu zastępca prezydenta miasta Maciej Wudarski podpisał umowę na wykonaniekompleksowej koncepcji tego projektu.

Biuro prasowe poznańskiego magistratu podało, że liniakolejowa wokół Poznania, która dotychczas wykorzystywana jest jedynie przezpociągi towarowe, ma zostać dostosowana w przyszłości do ruchu pasażerskiego. Dziękitemu znacznie ma się skrócić przejazd z poznańskiego Franowa na Naramowice lubStrzeszyn.

„Uruchomienie komunikacji pasażerskiej w ramach PoznańskiejKolei Metropolitalnej na obwodnicy towarowej jest projektem przyszłościowym.Jednak już dziś musimy zadbać o to, aby w ramach prac projektowych zostałyprzygotowane wszystkie niezbędne elementy, które będą służyć pasażerom.Prowadzenie tego projektu jest możliwe dzięki doskonałej współpracy z PKP PLKS.A.” – podkreślił w czwartek zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

Opracowaniem koncepcji ma się zająć firma BBF Sp. z o. o.,która – zgodnie z umową – ma stworzyć „kompleksową koncepcjęprogramowo-przestrzenną polegającą na powiązaniu nowoprojektowanych przystankóww ramach obwodnicy towarowej Poznania”. Realizowany przez PKP Polskie LinieKolejowe S.A. projekt zakłada powstanie nowych przystanków kolejowych: PoznańFranowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin, PoznańNaramowice, Poznań Uniwersytet i Suchy Las. Stacje te mają być ponadtopołączone z miejską infrastrukturą transportową – drogową i pieszo-rowerową.

„Wśród wyżej wymienionych przystanków kolejowych, firmaszczegółowo opracuje koncepcje zagospodarowania dla stacji: Franowo, Kobylepoleoraz Naramowice, jako niezwykle istotnych dla aktywizacji tych obszarów dlakolejowego ruchu pasażerskiego i stworzenie najlepszych warunków dla integracjiz transportem miejskim” – podkreślił w komunikacie poznański magistrat.

Kolejnym z istotnych elementów inwestycyjnych ma być budowajednotorowej łącznicy kolejowej pomiędzy obwodnicą towarową a linią 354 Poznań– Piła, która zlokalizowana będzie między nowym przystankiem Suchy Las a PoznańStrzeszyn. Inwestycja ma być uzupełnieniem prac, jakie firma BBF realizuje dlawykonywanego obecnie projektu dla PKP PLK „Prace na obwodnicy towarowejPoznania”, który zakłada „weryfikację możliwości uruchomienia ruchupasażerskiego na obwodnicy towarowej Poznania i wszelkich prac, które muszą byćw tym celu wykonane, głównie z zakresie infrastruktury przystanków i peronówdla podróżnych”.

Magistrat wskazał, że obecnie modernizacja obwodnicytowarowej miasta Poznania jest w fazie projektowania, natomiast sama inwestycjaznajduje się na tzw. liście rezerwowej z szansami na dofinansowanie unijne.

Wartość umowy opiewa na kwotę ok. 150 tys. zł brutto, a czasrealizacji zlecenia przewidziano na grudzień 2018 r.