Toruń: Przyszła kolej na wiadukt
Jest porozumienie między toruńskim magistratem a Polskimi Liniami Kolejowymi w sprawie przebudowy wiaduktu na pl. Armii Krajowej i Trasy Staromostowej. Obie strony wspólnie wystąpią o fundusze unijne, a nowy układ drogowy ma być gotowy w 2010 r. Pl. Armii Krajowej to newralgiczny punkt naszego miasta. Krzyżują się tam drogi dojazdowe na most przez Wisłę od strony Łodzi (trasa krajowa nr 1) czy Poznania (nr 15). Rzadko kiedy w godzinach szczytu nie ma tu zatorów. Od kilku lat niepokój wśród torunian wzbudza także fatalny stan wiaduktu kolejowego. Jego kondycja pogarszała się wraz z kolejnymi kolizjami tirów, które wbijały się pod niewysoką konstrukcję. Ucierpiały na tym tory. Niektóre musiały zostać całkowicie wyłączone z ruchu. Na pozostałych pociągi jeżdżą z ograniczoną prędkością. O gruntownej modernizacji układu drogowego w tym miejscu mówi się od lat. W końcu stanie się to realne. Jak się wczoraj dowiedzieliśmy, na porozumieniu w sprawie przebudowy wiaduktu i Trasy Staromostowej widnieją już podpisy szefostwa oddziału regionalnego PKP Polskie Linie Kolejowe w Gdańsku. Dokument jest w drodze do toruńskiego magistratu. W najbliższych dniach ma być podpisany przez prezydenta Michała Zaleskiego. – Po wielu spotkaniach w końcu ustaliliśmy szczegóły tej inwestycji – mówi Bernard Kwiatkowski, szef magistrackiego wydziału inwestycji strategicznych i obsługi inwestorów. W porozumieniu jest mowa m.in. o podziale kosztów inwestycji: miasto pokryje 60 proc. wydatków, a kolej resztę. Strony wspólnie wystąpią także o fundusze unijne. – Liczymy na 85 proc. dofinansowania z Unii Europejskiej – mówi Kwiatkowski. – Podział kosztów między miastem a koleją dotyczy więc tylko pozostałych 15 proc. Zdaniem Kwiatkowskiego walka o pieniądze wraz z innym partnerem będzie łatwiejsza. Inwestycja pochłonie według szacunków przeszło 55 mln zł. Przygotowania do niej ruszyły już w 2005 r. W zeszłym roku Miejski Zarząd Dróg zlecił przygotowanie materiałów do decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W tegorocznym budżecie zarezerwowano 300 tys. zł. MZD opracowuje obecnie materiały do decyzji lokalizacyjnej i środowiskowej. Kwiatkowski twierdzi, że projekt może powstać jeszcze w tym roku. Wówczas miasto i kolej będą mogły zacząć starania o pieniądze. Według planów nowy układ drogowy byłby gotowy w 2010 r. W okolicy wiaduktu powstanie układ bezkolizyjny. Z przeprawy przez Wisłę Trasa Staromostowa pobiegnie tunelem pod górną jezdnią ul. Poznańskiej, przetnie ul. Hallera i połączy most drogowy ze średnicówką Podgórza, a następnie z węzłem Kluczyki. Jezdnia pod wiaduktem zostanie obniżona o 1,5 m. Obecnie nie mieszczą się tam bowiem auta wyższe niż 3,4 m. Po modernizacji to ograniczenie zostanie zwiększone do 4,5 m. – Zostanie tam też zamontowana tzw. wanna szczelna – mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD. – Wszystko przez niski poziom wód gruntowych. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://miasta.gazeta.pl/torun/1,35576,3919058.html .